8 mars 2011

TEMA Vart är vi på väg?

Vart är vi på väg?

För några dagar sedan satt jag och pratade med en tjej som är drygt sjutton. Hon berättade att på hennes skola säljs det droger helt öppet, och att hennes vänner ibland nekat till att träffas för att de skulle sälja lite knark.

Fantasier eller verklighet? Gud vet, men jag berörs och fasar för att det kan vara sant.

Är det detta som jag skall släppa ut mina ungar i? Vad gör man som förälder för att stoppa det? Kan det stoppas, eller är den här lavinen av droger bara början? Blir det snart legalt att knarka?
Och hur skall man lära sig något i skolan om hjärnan är full av skit?

2 kommentarer:

  1. Nä det är säkert inte fantasier. Där jag jobbar finns det tvångsintagna 20 åriga flickor som missbrukat i 8-9 år. O ja jag tror det blir värre, jag tror samhälle tappat taget, dels är samhället hårt kallt, vi är inne på andra tredje generationen missbrukare i samma familj. Många av de som kommer nu har ingen aning om hur ett "normalt" liv ser ut, med en säng tandborste en go nattsaga. Dels finns internet som allt fler droger kommer via, nya oprövade. Socialtjänsten är långt efter i arbetssätt även om de hela tiden förnyar sig.
    Sen finns det "fina" folket som tycker det är helt ok o som är trendsättare. Till o med i Idol verkar det ju vara ok med en braja.
    Det gäller att arbeta hårt på att de egna får annat än droger att fylla sitt inre med
    Ja du ett ämne som väcker många många tankar hos mej! skriver du om sådant kommer aldrig ämnena att sina!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja visst finns det sanningar där.
    Men man måste väl börja hemma hos sig själv och sin familj. Det kan säkert bli lagligt att ta en braja i sinom tid.
    Sen vad det innebär vet inte jag.
    Jag är emot det, men är inte säker på att det är sämre än alkohol.
    Men det är väl en inkörsport samma som alkoholen.
    Bara ligga på tjata och vara uppmärksam.
    Det var väldigt vanligt med droger i min umgänges krets,skola när jag var tjugo.
    Inte många som ramlade dit, men dom få som gjorde det hade trassliga hemmaförhållanden.
    Jag tror tyvärr att de flesta ungdomar provar idag.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...