2 maj 2011

I huvudet på en seriemördare/Sven Å Christianson

När man skall skriva om något som finns i verkligheten tycker jag att det är mycket viktigt att det jag skriver stämmer. På grund av det sökte jag böcker om mördare bland annat, och hittade en hel hög, bland annat denna lilla pärla.


Jag ljuger om jag säger att den är bra, men intressant är den. Mycket intressant till och med. Den väcker känslor och faktiskt lite funderingar över om samhället kanske borde sacka ned farten lite, och börja titta på hur vi behandlar våra barn. Överlämnar vi dem för mycket till andra? Borde vi jobba mindre för att ge våra änglar vår tid istället för fler saker?

För det är det som är kärnan i boken. Genom intervjuer kommer det fram att den grymma seriemördaren som barn blivit illa behandlad ochv utesluten från gemenskapen både i familj och hos kamrater. Utlämnad att klara sig själv genom mobbing och ibland till och med övergrepp.

Ett uttalande som fastnat hos mig är det här:"Ingen såg mig, inte ens lärarna, så det spelade ingen roll om jag var i skolan eller ej. Ibland fascinerade jag om att ta med mig pappas gevär till skolan och skjuta ihjäl dem allihop, Pang! pang!pang!"

Det är ingående beskrivningar av övergrepp på barn, och kvinnor, men även förklaringar hur en mördare tänker innan mordet. Skrämmande nog kan du ha passerat en sådan idag utan att ha en aning om det. För de är som vi, människor av kött och blod, men med konstiga tankar ibland.

Skriver du deckare? Crimehistorier? Eller bara är nyfiken? Läs 448 sidor med fakta från en psykolog som dagligen träffar dessa människor.



Hälsningar Anitha Östlund www.novellbloggen-razaha.blogspot.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...