4 januari 2012

Greklandkris-fortsatt manusskrivning-Det blåser igen

Tittade du på Alexandra Pascalido:s dokumentär "Vad är det för fel på grekerna?" igår?
Det gjorde ont att höra om de stackars människorna, och både jag och min karl började googla på SOS barnbyar för att kika om man kan stötta.
Varför är det alltid barnen som sitter i kläm? Det spelar ingen roll om det är krig eller kris på annat sätt, alltid, alltid är det våra älskade ungar som hamnar i kläm.
På Alexandras blogg hittar du mer om det här, och tips på vad du som medmänniska kan göra.

Jag läser att det går att skicka bidrag till SOS Barnbyar och öronmärka det Grekland, så det blir till att gräva i kistan som nästan ekar tom efter vår uppbyggnad av huset.
Du kan också göra skillnad, för om många skickar lite blir det i slutändan mycket.

Naturligtvis funderar jag på om det kanske kan finnas andra sätt att bidra. Tydligen är det brist på kläder och annat, och just nu står en flyttlåda med barnkläder och skräpar härhemma som jag tänkte skänka till välgörande ändamål. Jag skall kolla med olika organisationer härhemma om det finns någon möjlighet att   köra dit en container med insamlade kläder. 
Tänk dig själv att leva utan el...i en lägenhet där det inte finns några möjligheter att elda...och marmorgolv är inte varma.
Nej, det här tål att tänkas på, och som sagt gnugga geniknölarna och kom med förslag.

P.s Till dig som är företagare kan jag berätta att jag läste det här på nätet igår:


2012-01-02 Från och med 2012 kommer det att bli billigare att skänka pengar. Nu får du nämligen skattereduktion för gåvor till välgörande ändamål.

Nu till något helt annat, nämligen mitt skrivande:
Inatt blev jag sittande med manuset tills klockan var närmare tre, och det gick superbra. Benjamin fick en hemlig vän, och Charlie börjar backa utan att själv veta om det. Hemmavid är det kaos, och kärleken är det enda som skiljer henne från panik.
Charlies mamma Rut har fått mer kött, och i några scener får läsaren stifta bekantskap med henne och dryckesvanorna.
Några bakåtblickar har jag också fixat.

Utanför vårt fönster ligger snön vit, men det regnar så den lär väl försvinna innan dagen är slut.
Blåsten gör så att träden gungar betänkligt, och på marken ligger faktiskt ganska stora grenar som hade orsakat stora skador om de ramlat i skallen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...