6 januari 2012

Skrivarprat-Nygamla böcker-engelskalektioner

God morgon!
Solen strålar över täkterna och vårt hus när vi ätit frukost.
Jag är lite pömsig efter att ha gått igenom en massa föreläsningar med Ann Ljungberg på Skrivarprat.
Visserligen antecknade jag massor, men jag tänker lyssna igen för att säkerhetsställa att jag inte missade något viktigt.
Klockan var nästan fyra innan datorn fick sova. Ha, ha...det är inte lätt att slita sig när något så intressant som skrivandet pluggas.
Som alltid när jag lyssnar eller läser något av Ann hittar jag nya saker till mitt manus.

Min filmmanuslärare hade samma förmåga att ge mig impulser vid våra möten då vi bollade ideer till filmmanuset. Han var lika ödmjuk och samtidigt passionerad för det han gör.
Det var en fröjd att delta i Manuspiloterna av den anledningen. Tänk dig själv att ha lektioner för någon som älskar det han gör, och mycket gärna vill att du skall förstå varför han eller hon är så passionerad. 
Saknar fortfarande de dagliga lektionerna där jag fylldes av nya saker.

Som du förstår blev det inte ett ord skrivet på manuset igår, och det kändes tomt när jag lade mig. Jag saknar faktiskt mina karaktärer, och naturligtvis skrivandet.

Du missar väl inte Kabusas pitchdag? Mitt manus är inte klart så jag avvaktar, och väntar tills nästa gång.

Igår fick jag hem två nya böcker som jag hoppas ha användning av. Det är Konsten att döda av Sören Bondeson, och Lär dig skriva spännande av Svedelid.
Enda smolket i bägaren var att böckerna var så otroligt tunna. Jag menar, titta på Elisabet Norins bok TRE ENKLA REGLER, där pratar vi bok, tjock sådan, och jag gillar den starkt.
Nåja, jag skall läsa dem och kolla om de är något att ha.
Inatt hittade jag som vanligt urbra böcker på Tradera som jag kan använda i mitt skrivande. Tradera är en guldgruva när det gäller det mesta, men just litteratur är mycket billig.
Boken jag kom över heter Lilla mordboken och är skriven av Julian Symons som skrivit ett antal deckare. 
En annan bok jag hittat via blocket heter Traumatiska minnen och är skriven av min favoritpsykolog Sven Å Christiansson.
Böcker kan man aldrig få för mycket av, framför allt inte faktaböcker.
Jag är en sådan där människa som aldrig kan få för mycket info, och alltid letar upp saker jag undrar på google för att sedan leta ännu mer när jag fått veta lite. Hm...kort sagt en faktanörd.

Nu skall jag tota ihop dagens skrivpuff och sedan leka engelsklärare och mattelärare.
Efter det blir det långpromenad med klanen Meijer/Östlund och vovvar i lång rad.
ha en underbar dag.
P.s Snön ligger kvar utanför, så jodå...om vi har tur så kan vi kanske åka lite Snowracer.

2 kommentarer:

  1. Konsten att döda är bra men väldigt inriktad på att skriva deckare/thrillers. Det är mer bokupplägg än mordmekanik.
    Där har jag haft mer nytta av den engelskspråkiga bokserie jag skickat efter, bl a Murder One och Modus Operandi.

    SvaraRadera
  2. Hvis du vil skrive krim, hvorfor leser du ikke noe av Jo Nesbø? Der har du noe å lære.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...