8 februari 2012

Läsplatta till skolbarn-strålning-behärska pennan

Godmorgon!
När jag lämnat av småtusslarna och kommit hem igen slår vi på teven och möts av en bild på en skolklass i 9-årsåldern som sitter med en varsin läsplatta.
Det är kvinnan på Gomorron Sverige som intervjuar ett antal människor om möjligheter, respektive risker med att låta små barn använda läsplatta istället för läroböcker i skolan.

Det är spridda skurar i samtalet, och jag funderar under tiden de pratar på varför ingen enda av dem ifrågasätter att små barn skall ha strålning så tätt inpå. 
Jag vill inte vara en bakåtsträvare, men kan inte låta bli att undra hur stora risker det är att alltid, alltid ha strålning runt sig. Hemma har de mikrougn, tv-spel, och datorer dvs ständiga doser som cirkulerar i huset.

Jag kan villigt erkänna att våra barn kommer att bli bra mycket äldre än nio innan de får egen mobil till exempel, och tv-spelandet är tidssatt.

Jag skrev en krönika om mobilpratande för några år sedan efter att ha sett en undersökning som skrämde mig rejält. Idag är det ännu värre. Alla dessa halvdatorer avger strålning, mycket sådan.
En läkare sade att vi kommer att se resultatet av den här tekniska explosionen om en sisådär tio, tjugo år. Barn har ju tunnare skallben än vi och utsätts för dubbla dosen då de använder dem. 
Nuförtiden pratar man ju inte bara i luren, nej idag finns det appar för allt, och spelandet på internet via lur ökar lavinartat. Titta bara på hur många som spelar wordfeud.

På sajten mobilfakta står det att senaste undersökningen säger att det inte är risk för hjärntumör, men hallå...det fattar väl vem som helst att kroppen blir påverkad av strålningen. Och de här undersökningarna har alltid, alltid olika resultat.

Så här står det på sajten vågbrytarenstockholm.se

Strålningen intill en mobiltelefon är upp till 20 miljoner gånger starkare än den sammanlagda radio- och mikrovågsstrålningen från solen, den starkaste källan till naturlig bakgrundsstrålning på jorden. Mobiltelefonen är den apparat som utsätter människor för den mest intensiva mikrovågsstrålningen.

Hupps!
Om mina barn blir beordrade att börja använda läsplatta på skolan kommer jag att fundera både en och två gänger, men jag medger att det verkar mycket smart att kunna samla så mycket information i en enda tunn platta.

På sajten mobiltelefoni.tv  skriver de bland annat så här:
"Den strålning som avges då läsplattorna kopplas upp mot internet är sedan maj 2011 cancerklassad som ”möjligen cancerframkallande”, klass 2B. Dessutom visar undersökningar och erfarenheter att trådlös uppkoppling av datorer försämrar inlärningsförmågan och minnet och orsakar en lång rad symtom som kopplas till exponering för mikrovågor."

En annan tanke jag får är:
Hur kommer barnen att lära sig välskrivning? Reda idag är det många ungdomar som inte kan stava och skriver som krattor. Det är ju trots allt så att övning ger färdighet. Ellerhur?

Hur tycker du? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...