7 mars 2012

Bloggstafett-svaret på vad en filmproducent gör-gestaltning

Inatt skrev jag tills klockan ett, umgicks sedan, läs såg på teve med mannen tills två. 
Det är alltid bäst program på natten har vi konstaterat och suttit glosögda ända tills morgonen ibland bara för att vi hittat en så bra film. Lite kämpigt när klockan ringer sex, men det fungerar.

Idag hittade jag detta på Desiree Fredlunds blogg.
Det skall bli bloggstafett den 8 mars till kvinnors ära, och på hennes sida hittar du alla länkarna.

Nästa sak jag hittar på nätet är en artikel plus film om vad en filmproducent gör, men även länkar till produktionsbolag

Just nu ligger mitt filmmanus på vänt, men snart så kör jag igång igen.
Tänkte köra igenom pärmarna med minnesanteckningar från tiden på filmmanusförfattarskolan och gå igenom boken ATT SKRIVA FILMMANUS av Fredrik Lindqvist.
Klicka för större bild
En bok som jag förövrigt rekommenderar starkt. Den har blivit min lilla gula bibel.

Just nu läser jag väldigt mycket böcker om litterär gestaltning för att lära mig allt om det.
Jag har hittat en bok som heter just Litterär gestaltning och en annan som heter Skapande skrivande. Båda är fulla av tips som jag sparar i hjärnan.

Annars har jag mest läst böcker om mördare, om barn utsatta för övergrepp och psykologiböcker av alla de sorter.

Nu har värmen kommit i huset och jag skall sätta mig med manuset igen. Idag är det tänkt att jag skall skapa en sjukhusscen.

Ha det gott
Kram


2 kommentarer:

  1. Det låter inte direkt enkelt att skriva filmmanus. Beundrar dig som klarar av det.Antar att man måste "filmbilder" i hjärnan när man skriver?

    SvaraRadera
  2. Jag har förmånen att både se och höra en film av allt jag skriver. Roligast är nog att jag kan spola den både bakåt och framåt som en riktig film. Det är en värdefull gåva jag fått av Ödet.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...