10 mars 2012

Hälsingemål-kan du ord eller meningar?

Inatt har jag samlat ord och meningar på hälsingemål.
Visserligen kommer jag därifrån, och minns orden då jag ser dem till och med pratar på det viset ibland, men...den sorgliga sanningen är att jag tappat delar av min barndoms dialekt som jag skulle behöva nu.

Benjamin min ena huvudkaraktär är nämligen från Bollnäs, och Charlie är också därifrån.

Kan du några ord eller meningar på hälsingemål?
Jag behöver massor att botanisera med.

Dela med dig
Kram



2 kommentarer:

  1. Dubbelnegationer är vår favorit tror jag... till exempel "Dä tycker inte jag e" eller "Inte ska du väl dä e".

    Och att byta ut -or och -ar mot -er. SkidER, badER, StartER (skidor, badar, startar, osv)

    SvaraRadera


  2. Bös = oidentifierbart skräp

    Chalur = misstänkt eller misstänksam

    Dôrg = spindel

    Dôrg vagel = spindelnät

    Flokig= stökig

    Flurig i håret = trassligt hår

    Fäx = ladugård

    Gnussa = gnugga, gnida

    Huj = hej

    Häla = klara av kylan

    Illhôgas = jäklas

    Joll = strunt

    Jollig = löjlig

    Karsk = modig, tuff

    Kuckerella = sädesärla

    Kuse = insekter

    La mä = ihop med något annat

    Lamä = intill, tillsammans med

    Läppli = låt bli

    Läre = måste

    Motvear = taggar på nagelband

    Myche = mycket

    Oomkullrunkeligt = något som inte går att rubba

    Ostkrokar = ostbågar

    Pärer = potatis

    Reki = vinglig,ranglig

    Rönkvesa = slyna

    Sargig = tråkig, tjatig

    Skämm = slö

    Stavärdigan = ungefär som rejäl

    Stutta i = gå in något

    Stöss = förvånad, överraskade

    Tvörmätt = proppmätt

    Örsig = bråkig, jobbig, störig
    .
    .




























    .

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...