5 september 2012

Folkuniversitetet-Appkurs-dag1

Vaknar klockan fem när mobilen ringer. Sätter på mig kläderna, letar upp regnstället, kängorna och lägger ned datorn i ryggsäcken. Idag ska jag på appkurs.

Vinden viner nere vid busshållplatsen, och jag känner att det inte vore helt fel med vantar.
Tur som är regnar det inte.

I Tumba byter jag till pendel, och åker vidare till Stockholm.

I staden är det full fart som vanligt. Läser senaste Metro, köper några bananer, och promenerar till Folkuniversitetet där appkursen är.

När jag kommer till universitetet är klockan strax över sju, och det är låst.
Jag sätter mig på en bänk och läser, men ser plötsligt en lång trappa som leder upp på lunden. Det exploderar fantasier i min skalle. Den kommer garanterat att finnas med i någon av mina kommande böcker. Eller vad sägs om det här fotografiet? Ser du samma sak som mig?
Klockan åtta öppnade skolan, och jag klev in.
En utländsk dam frågade mig om jag pratade tyska, och jag stod helt stum. Alla lektioner jag haft i tyska var bortblåst...kaputt hjärna liksom.
Jag frågade om hon kunde engelska, och mixade språken. Hennes son ville lära sig svenska och hon frågade vad min kurs kostade. Skrattande berättade jag att min tvådagars appkurs kostade femtusen kronor. Hon såg förskräckt ut, och berättade det för sin man, som reagerade på samma vis.
Jag försökte förklara att de flesta kurserna var gratis, eller mycket billigare, men vet inte om hon riktigt förstod.

Klockan nio startade lektionen.
Ruben presenterade sig, och efter det gjorde vi detsamma. Jag sade inget om att jag var flitig bloggare, och att jag hade flera företag utan tyckte det räckte med att säga att jag jobbar som plåtslagarlärling, trädgårdshjälp, och film- och bokmanusförfattare.
De flesta av oss var intresserade av att lära oss konceptet, hur appar är uppbyggda, och att tillverka egna.
Ungefär samma sak som jag funderar på.

De som utvecklat plattformen kom upp och presenterade sig. Open Ratio är villiga att samarbeta om man vill utveckla appen ytterligare efter kursen. Något jag tycker verkar riktigt bra. För min app är lite speciell.

Efter lunch fick vi äntligen lära oss hur man gör. Som vanligt jobbar hjärnan i hundranittio för att försöka hänga med, och som ett brev på posten kom...migränen.
Vi fick pröva på att göra egna appar, och jag klurade intensivt på hur jag skulle bygga upp min app. Det är ganska enkelt att skapa den, men det gäller ändå att vara skärpt.
Huvudet ljummade då jag gick hemåt genom staden, vidare med pendel till Tumba och bussen hem.
Puh, tack och lov att jag slipper det här varje dag.
huvudet värkte så mycket att jag mådde illa och allvarligt funderade på att kliva av bussen och gå de dryga milen hem.

Peter stod i köket och gjorde mat när jag kom in genom dörren. Hundar och katt mötte mig, ville gosa och slickade mig vilt.
Jag lade mig i soffan med en kudde över ansiktet för att få bort värken, och långsamt försvann den.

Vi käkade mat och lade barn. Rita kom och ungarna rusade henne till mötes.

Nu ska jag skriva offerter åt Peter, sedan skriva på manuset. Appen jag jobbade med idag får vila.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...