16 november 2012

En början-158

"Du kan väl för i bövelen sitta rakt i sadeln åtminstone?"
"Jag försöker pappa. jag lovar", snyftar Emelie och gör allt hon kan för att inte halka av den glatta sadeln som jag vet att föräldrarna gett henne i julklapp.
"Sträck på ryggen, och titta rakt fram", fortsätter pappan som står mitt i manegen med en lång piska i handen. "Din farfar tävlade, farmor likaså, och jag gör det fortfarande. Du har det i blodet min älskling. Du har det i blodet."
Han låter piskans svans vina över stoets länd, och skrattar när hon lägger öronen bakåt av ilska.

Jag står som åskådare av spektaklet, och överväger flera gånger att stiga ned i sanden och slita piskan av gubbtjyven, men står kvar, darrande av harm över hans behandling av dottern och djuret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...