23 november 2012

Varför skrivs det så många sexnoveller om incest?

Mitt pågående bok och filmmanus HAT och en gnutta KÄRLEK handlar bland annat om det kontroversiella ämnet incest.
Från början var den en novell jag spånade fram efter att ha hittat en artikel i en tidning. En artikel jag klippte ur och förvarade två år i min pärm innan den kom på pränt.
Jag lämnade in den som bidrag i boken VILDSINT nummer två, men fick inte vara med för att den var alltför rå, och för skrämmande för att få vara med i novellsamlingen.

Nåväl, idag har jag skapat ett över fyrahundra sidor långt manus av den där korta novellen, och vävt in både mord, schizofreni, bulimi, och mycket mer.

När jag googlar på ordet incest...slås jag snabbt av att det ofta skrivs sexnoveller på temat. Googla själv får du se.
Jag får en fadd smak i munnen, och mår nästan illa. Att ha sex med sin mamma, pappa eller nära släkting som barn är traumatisk, och sätter avgrundsdjupa sår i själen. Det är inget man skriver en sexnovell om. Det är i alla fall min åsikt.

Jag fortsätter googla, och hittat det jag skrivit om...nästan i detalj. Håret reser sig på armarna, och jag känner en kall kåre rinna ned från nacken till ryggslutet.
Det har alltså hänt på riktigt.
Allt, allt jag skriver om är det någon som blivit utsatt för. En människospillra som famlar i mörkret och letar efter någon som kan stötta, kanske till och med förklara att det inte var hens fel. Att det var den vuxne som gjorde fel. Att alla svarta nätter av förtvivlan var orsakade av en annan människas ondska, eller omedvetna dumhet.

Boken hoppas jag hitta ett förlag till inom kort, men har ännu inte kommit till stadiet nöjd, och redigerar vidare.

I wikipedia står det så här om ordet incest:

Incest (av lat. incestus, från in och castus, "obefläckad, kysk") eller med en äldre juridisk term blodskam, betecknar sexualhandlingar mellan personer som är förenade med blodsband, det vill säga är biologiskt nära släkt, som en förälder och ett barn, eller syskon.
Den vanligast rapporterade typen av incest är mellan fader och dotter.[1] Incest mellan vuxna och barn före eller i puberteten betraktas som en form av sexuellt övergrepp mot barn[2] som har påvisats vara ett av de grövsta formerna av barndomstrauman, ett trauma som ofta förorsakar allvarlig psykologisk skada, i synnerhet ifråga om föräldraincest.[3]
Incest mellan vuxna som ger sitt samtycke är mycket sällan rapporterat.[2] Det är brottsligt i de flesta länder, även om förbudet i viss mån ifrågasatts.[4]
De flesta samhällen har på något sätt försökt att förhindra incest.[5][6]
Incesttabut är och har varit ett av de vanligaste av alla tabun, både i nutida stater och i äldre samhällen,[7] med straff i många rättssystem. De flesta moderna samhällen har juridiska eller sociala restriktioner för äktenskap mellan nära besläktade.[8] I en del samhällen, såsom det antika Egypten, praktiserades dock incest inom kungafamiljerna.[9][10]
Incest finns första gången beskriven i Gamla TestamentetLot och hans båda döttrar hade flytt från staden Sodom och bodde i en bergsbygd, där det var ont om män. För att bli havande gav döttrarna vin till sin far och låg sedan med honom. De två söner som då kom till blev stamfäder till moabiterna och ammoniterna (Moab respektive Ben-Ammi).

Det underliga är att kvinnors sexuella övergrepp på sina barn är superduperhemligt, och något som ytterst få blivit dömda för.
Mamman har ofta själv blivit utsatt för övergrepp, och är ensamståede med full möjlighet att knyta barnet tätt intill sig, och få det att tro att det som händer honom eller henne är fullt naturligt. Något som pågår i alla hem, men som det inte pratas om.
Det börjar med förstulna smekningar för att sakta övergå till allvarligare saker.
Och hur säger ett barn nej till en invit från mamma?

Fundera på det, så ska jag återgå till mitt redigerande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...