20 december 2012

En dag med tre busar

Vaknade vid åtta av att barnen skrattade. De satt naturligtvis och spelade. Magen kurrade så jag beslöt mig för att avbryta dem och äta frukost.
Så fort vi var klara satt jag Razzel i jobb. Alla kläder vi tvättat låg torra och rena i stora IKEA-kassar och skulle säras på och stoppas in i garderoberna. Ett perfekt jobb för honom tyckte jag.
Hm, det tyckte inte Razmus, men en stund senare stod han där snällt och sorterade.
Ha, ha...trodde jag ja.
När jag går in för att kolla honom har den lilla busungen bara sorterat sina egna kläder. Allt annat ligger i en stor hög på golvet.
Suckar och stönar, skäller och visar. Han lipar och suckar men gör som jag säger.

Mitt på dagen skickar jag ut hela gänget för att leka i snön. Själv passade jag på att surfa på nätet och skriva.
Naturligtvis går det åt pipsvängen. Razmus mular Lilleman som klipper till honom och skriker så det gör ont i öronen. Med de röstresurserna måste han bli operasångare.

Nåväl de kommer in och tar av sig de blöta kläderna, sedan äter vi pannkaka.

Posten kommer med ett paket dvd-skivor jag köpt via nätet och det blir nästan julstämning. De försvinner in på sitt rum och det blir tyst.
Passar på att diska och förbereda kvällsmaten, läser samtidigt facebook och ser att min systerson blivit hundbiten.
Snabbt som ögat ringer jag systeryster som berättar att kraken kommit mitt emellan ett hundslagsmål i hans säng. Lite omskakad är han och omplåstrad, men vid liv och en erfarenhet rikare: Hundtänder är vassa.

Peter ramlar in sent på kvällen strax innan sötnosarna ska sova. Då har jag bytt i samtliga sängar och städat undan legot som de lämnat på golvet.
Lilleman somnar efter två sekunder de andra direkt efter.

Nu har klockan blivit halv ett på natten och Peter sover framför teven där det går en deckare. Jag hör och översätter i huvudet trots att jag försöker att låta bli.
Nätterna är mina. Det är då min kreativitet går på full fart. Det är kolsvart utanför fönstret och ljusen brinner i lyktorna vi hängt i taket.

Nu ska jag skriva på mitt eget manus.
Sov gott 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...