25 maj 2013

Shopping på hög nivå-naturscenerier

Igår körde vi de två största barnen till skolan, sedan styrde vi kosan mot Moraberg, ett köpcentrum några mil från oss. Vi skulle köpa blommor och träd var det meningen. 
När vi körde in på parkeringen till k-rauta kvillrade det i magen på mig. Jag älskar att gå på järnaffärer och andra maskinställen. har alltid gjort. Peter hade lite svårt att ta in det när vi träffades, men tyckte det var kul att jag som är tjej gillar verktyg.
Verktyg ja. Usch vad många coola maskiner jag hittade. Resultatet av ronden där inne blev en Bosch maskin som kapar av trädgrenar som är upp till 14mm tjocka. Mina händer tar stryk av allt klippande hos kunderna, så jag måste avlasta dem. Jag hittade även blomsterfrön i massor, och en väldigt praktisk spade och rensjärn.
Vi travade vidare till Jula där vi hittade ännu en medhjälpare, en laddbar såg till kvistar. Naturligtvis halkade det med annat. Ett set med mejslar och bitsar, två hylsadapters, och slutligen en verktygssats i lila som jag inte kunde motstå. Eller, vad sägs om det här setet?
Jag fastnade i alla fall, och medan Peter skrattade lade jag ned det i vår överfyllda korg.

När vi passerade stadium kom jag på att vi kunde köpa linnen till Razmus där. Hm...linnen var det ja. Den som kan gå igenom en sportaffär utan att köpa något räcker upp en hand. Jag hittade härliga funktionströjor och linnen som jag kan använda när jag jobbar, och Peter hittade ännu mer. Orsaken till hans shopping är att jag mer eller mindre tvingat honom byta ut sina vanliga t-shirtar till funktionströjor. Man svettas mindre och de torkar fort varma dagar. Tjejen på affären kom skrattande fram till oss och tog allt vi samlat på oss."Lägg det på disken istället", sa hon. "Ni behöver inte bära omkring på det där. Förresten har vi korgar därborta", fortsatte hon och pekade mot ingången där det stod röda rullkorgar. Så typiskt mig att inte förstå vikten av att ta korg.
Nåväl, vi insåg att det var dags för mat och käkade vid en korvkiosk. Lilleman klagade inte ett dugg, men såg lite trött ut. Stackarn.
Så fort maten landat i magen gick vi till Elgiganten och köpte en gps. Vi börjar med en, för jag har jobb som ligger lite här och var och har tröttnat på att googla. Ska bli jättespännande att testa imorgon när vi ska till en ny potentiell kund.

Nu var det äntligen dags för blomsteraffären eller rättare sagt underbara PLANTAGEN. Om du inte besökt dem än rekommenderar jag dig det. Ett underbart sammelsurium för blomälskare.
När vi några timmar senare gick därifrån var vagnen överfylld. Vi köpte trädet Japansk körsbär som jag såg hos min sista kund. Det var nämligen underbart vackra blommor. Titta här:

Nästa träd vi hittade var Rosenhagtorn. Jag älskar träd och de här var ovanligt vackra. Vi köpte även en korsning av svartvinbär/krusbär plus några krusbärsbuskar och svartvinbärsbuskar. Jag tycker nämligen om att kliva runt i min trädgård och plocka frukter och bär, bara sådär. Ett antal björnbärsplantor UTAN taggar hängde också med.
Ett antal blommor fick följa med hem också.

Efter att ha tillbringat över ÅTTA timmar på köpcentret åkte vi äntligen hem, slängde av allting, bytte kläder på Lilleman(han skulle spela fotboll), hämtade barnen plus ett extrabarn på skolan och åkte till fotbollsplan.
Ha, ha...skulle spela var det ja. Han tvärvägrade och istället sprang vi till en stor parklek där vi gungade och öste runt. Peter jagade ungarna medan jag gick omkring och samlade skott från olika buskar och träd. Det blev en ansenlig bunt. Några av dem vet jag inte riktigt vad det är, men ska kolla i min bok.
Visste du förresten att Kirskål som anses vara ett ogräs både kan användas som sallad och dekoration. Kika på det här fotografiet.
Vi lastade in hela gänget i bilen och for hemåt.
Den här synen mötte oss på vår slingrande väg hemåt. Det är så vackert att jag tappar andan.
Och här bor vi.

Nu ska jag skriva inlägget om mitt senaste jobb och sedan gå ut och plantera blommor och bladet.
Ha en underbar dag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...