16 juni 2013

Full fart framåt-research-gamla böcker

De senaste veckorna har jag jobbat både två och tredubbelt. Det är liksom min säsong nu.
Om jag inte rensar ogräs och klipper mattor står jag på tak och hjälper till som plåtslagarassistent. I annat fall städar jag företag eller hus.
Skrivandet faller tillbaka lite grand, tyvärr. Mina ögon trillar hop av sig själva vid kvällsmaten och jag trotsar känslan av trötthet några trimmar innan jag ramlar till kojs.
Jag har även träffat en gammal pojkvän, faktiskt den första i mitt liv. Gissa om det är spännande att höra vad han tyckte, tänkte och kände när vi träffades? Vi hade till och med en andra sväng när jag var lite äldre. Ändå blev det inte vi. Ödet ville annorlunda.
Att ses nu idag är jätteskoj och det känns som att läsa facit i smyg när man gick i skolan. Alla frågor man hade är plötsligt besvarade. Och på köpet har jag fått en nygammal vän som jag har vansinnigt kul med.
Denna veckan ska jag träffa mina skrivarvänner. Det ska bli skoj. Vi har alltid så trevligt när vi träffas och berättar om livet och våra skrivprojekt.
Imorgon ska jag jobba dubbelt igen. Ett hus ska städas och ett företag inte långt härifrån. Solen har lovat komma men jag lär inte träffa hen så mycket. Det är faktiskt jobbigt att städa. Ryggen och axlarna tar stryk. Jag uppskattar städerskor mer sedan jag själv gav mig in i branschen. Idag träffade jag en kvinna som sa att hon aldrig i livet skulle städa någon annans ställe.

Men, men snart blir det andra bullar. Jag tänker inte ta på mig mer jobb i sommar. Det är inte meningen jag ska vara en ständigt frånvarande förälder. Barnen har sommarlov, men ska gå rätt mycket på dagis och fritids. Just nu är Zabine hos mina föräldrar minst en vecka. Vi får se hur länge lilltrulsan står ut.
"Jag längtar bara lite efter er", sa hon idag när mamma ringde mig för att hon skulle få säga godnatt. De hade varit på Järvsözoo och tittat på en massa djur. Hade sett allt utom räven. Så blir det bara när det är mulet ute. Djuren skyr solen och gömmer sig då det är fint väder. Och ja, jag saknar henne. Mycket. Jag är så van att ha henne ständigt trallandes, hoppandes i huset. Zabine går aldrig. Hon studsar fram i livet precis som...mig. Ha, ha...vi är nog rätt lika på många sätt. Humöret till exempel, och envisheten. Förhoppningsvis kreativiteten. har tittat på teckningar hon tog med hem från skolan och både oat och aat över hennes fantasi.

Idag har jag varit ledig från jobb, men istället agerat taxi till Lilleman som varit på födelsedagskalas. Efteråt åkte vi till Ica Maxi för att inhandla hårspray och flyttkartonger. Men det vet väl alla att det inte går att passera genom en sådan butik utan att få med sig lite andra saker. I mitt fall blev det kattmat, en ny sorts påsförslutare, glass till lillvännen och några blommor.
Regnet passerade över oss och lämnade plats för solen i Tumba, men slängdes snabbt ut för att tas över av regn igen.

Väl hemma packade jag upp några postpaket jag hämtat.
Detta var vad som blottades:



Superba böcker inför mitt skrivande av barnbok och andra böcker med förresten. Den översta boken är från 1894. Jodå, du läste rätt. 
Selma Lagerlöfböckerna är från 1949 och har mjuk läderpärm med sidor med guldkant. Tänkte läsa dem i researchsyfte. Och av nyfikenhet förstås. 

Lyssna bara på den här början av en berättelse som heter BLÅSVÄDRET:
Annandag jul år 1800 blåste det en storm över Lövsjö härad i Värmland så att Gud sig förbarma. Man kunde inte tro annat, än att meningen var att rycka bort allt, som fanns på jorden, och göra rent hus här.

Alice Lyttkens böcker handlar om kvinnor från 1700-talet och framåt. Intressant. Mycket, mycket intressant. Nu önskar jag bara att dygnet hade fyrtioåtta timmar istället för futtiga tjugofyra. Hur ska jag annars hinna läsa alla intressanta saker jag hittar?

Hittade en bok som heter Barn i stan och handlar om barn i stan från sekelskifte till sjuttiotal.
Det är som om böckerna pockar på att bli lästa av mig när jag ser dem på Tradera och Bokbörsen. Mitt bibliotek är fyllt av faktaböcker om i princip allt. Jag vill så gärna lära mig mer.

Nä nu ska jag försöka bringa lite reda på skrivbordet och skriva en massa fakturor, och sova förstås.

Ha det gott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...