12 oktober 2013

En början-467

Jag vaknade av knattrandet från skrivmaskinen och log sömnigt. Att farfar börjat skriva igen kunde bara innebära en sak, mormor hade godkänt manuset och det skulle bli utgivet. Golvet var iskallt och jag skyndade mig att trä på raggsockarna mormor gett mig. Efter att ha dragit på mig en tjock, svart polotröja smög jag iväg mot ljudet. Min bror Tomas låg fortfarande och sov.
"Godmorgon min sköna", mumlade farfar när dörren knarrade.
"Godmorgon", sa jag och gjorde allt för att dölja min glädje över att han skrev igen. "Har ni ätit frukost?"
Han höjde blicken från tangenterna och log mot mig utan att svara. 
"Har ni?" sa jag och hörde korna råma nere i hagen. Min blick gled över klockan som stod på tio. "Oj, är den redan så mycket", fortsatte jag och skämdes. Meningen med vistelsen här hade varit att jag skulle hjälpa min farföräldrar med jordbruket. De var över sjuttio båda två och borde egentligen ha sålt huset med tillhörande ladugård för länge sedan. I alla fall sa släkten så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...