5 mars 2014

Stöket i skolan

Idag har jag tillbringat dagen i Razmus klass, och passat på att intervjua barnen där.
Vi satt i en soffgrupp innan lektionen och pratade. Ryktet går att en lärare på skolan fått sparken för att hon slagit barnen och sagt fula ord.
Eleverna berättade också att lärarna som de har skärper sig när jag är där, men skriker högt av frustration när jag inte är där.
Flera av dem tänker byta skola så fort de hittar ett bra alternativ.
Äntligen fick jag svart på vitt att kvinnan som är Raz lärare ofta ger sig på honom. Detta gällde även en annan lärare som jag trodde var shysst.
På engelskalektionen hade jag och de andra så tråkigt att vi nästan somnade. Det var meningen att vi skulle ta oss igenom stycket, men eleverna stakade sig rejält och kunde nästan ingenting. Razmus glänste genom att han och jag gått igenom stycket i helgen. Han växte flera centimeter, men slogs till marken av lärarens krassa kommentar: "Jaha, du vill glänsa nu när mamma är med"
Dagen fortsatte med svenska där barnen läste ur en bok och fick svara på frågor. Kan berätta att den boken var tio gånger roligare än böckerna jag läste som liten. Den var till och med spännande.
Längtade hem för att få skriva på mitt eget manus.

Ja, ja...vad är en dag på slottet...

På lunchen dissade jag fiskburgarna som serverades och åkte blixtfort hem och tog ut voffiparna på prommis, åt mat och for tillbaka. En nätt tur på 1,4 mil. Tack och lov verkar nya bilen dra lite bensin. Mätaren rör sig knappt, och pigg är hon. Det blev rally efter vägen. Passar på när ungarna inte är med.

När klockan blev två slutade skolan och jag samlade in barnen från deras olika avdelningar och förhörde mig hur deras dag varit. Zabine tyckte den varit ok. Hampuz med. Raz blev mest sur över att jag hämtade honom på fritis just när han spelade ett spel som gick ut på att döda.
Åh, vad less jag är på dessa spel som är fylld av våld. Helt hjärntomma enligt mig.
Vi diskuterade det när vi åkte hem.
"Alla spelar", var Raz kommentar.
"Ja, och..." muttrade jag och svor lågt över teknikens framfart.

Ikväll har jag pluggat NO med Raz. Intressant ämne tycker jag. Det handlar om hur hus var byggda långt tillbaka. Vilka material man använde och varför. I vanlig ordning googlade jag och hittade massor av extramaterial som vi skrev ned.
När jag ansåg ämnet vara inpetat i Raz hjärna gick vi över till engelska. Han fick läsa texten tills uttalet var perfekt, och sedan översätta det, plus göra glosorna, om och om igen.
Ha, ha...jag är en tuff lärare må du tro.

Nu väntar vi på Peter som kommer hem med indisk mat. Jag ska steka pannkaka till ungarna.

Imorgon ska jag på kurs i att göra e-bok via In Design. Återkommer om det.

Ha en härlig kväll.
Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...