25 april 2014

Plantering av blommor och ord

Igår och i förrgår grävde jag i landen här hemma. Blomma efter blomma lyftes bort och fick vänta på sin tur när jag sakta tog mig meter för meter genom ljusgula rötter. Jag bar säck efter säck med gödsel och jord, skapade ett paradis med olika 70-talsblommor. Det fanns nämligen massor av sådana här när vi flyttade in, och jag vill behålla dem. En rabatt med doftande borstnejlikor finns det också. Den kan jag varmt rekommendera om du inte redan har en sådan. Borstnejlikor blommar i princip hela sommaren, och älskas varmt av fjärilar.
Aklejorna har ökat dramatiskt i antal, och via Tradera har jag hittat flera roliga färger som snällt kommer upp. Varje höst tar jag hand om fröerna som jag ger bort och planterar om. Igår kom det frön via posten som ger gula Aklejor. Spännande.
De blåa Riddarsporrarna har jag flyttat längre bak. De är ståtliga men tar mycket plats. Nästan för mycket tycker jag ibland.
Den solgula Sommargyllingen har jag flyttat bort från landet. Vi hyser ett slags hatkärlek till varandra. Hon envisas med att komma tillbaka år efter år trots att jag behandlar henne illa.
Jordgubbarna sprider jag i trädgården, likaså mina älskade Penseer. Överallt sitter de, runt träd, i gräsmattan, ja överallt du kan tänka dig.

Idag har jag två sjuka barn hemma som snorar och hostar. Igen.
Strax ska jag gå ut och fortsätta gräva i rabatterna. Förhoppningsvis hinner jag fixa till rosrabatten där mina små telningar nu vuxit och blivit stora, klara att flyttas till en egen plats.
Ett växthus har jag också på g. 

Under tiden jag gräver och planterar om växter, tänker jag på mitt manus och längtar efter att få fortsätta med det. Egentligen är det samma sak att plantera ord eller blommor, båda växer och skapar rötter som gärna bildar eget.

Ha en riktigt bra dag.
Kramar

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...