6 maj 2014

En början-640

Blåa, röda, gröna, gula, ja alla färger såg jag. Dofter som blandades. Människor av alla de slag. Jag hade aldrig varit på någon blomstermarknad förut och såg säkert ut som ett förundrat barn, med gapande mun och stora ögon på ett huvud som rörde sig från den ena sidan till den andra. Jag gick med försiktiga steg på den knastrande grusgången någon nyss krattat. Inte ett ogräs syntes. 
En passionsblomma slingrade sig i ett äppelträd och jag vågade nästan inte lukta på den i rädsla att förstöra magin mellan det röda äpplet och de gröna bladen. Små knoppar prydde stänglarna och jag längtade mig sjuk efter att se skådespelet när de öppnades.
Dammen var fylld av olika fåglar och två papegojor satt tätt intill varandra, kelandes med skarpa skrän då och då.
Guiden tittade på mig och nickade upp mot berget som omgärdade stället. En liten svart katt satt på en av avsatserna och åt på något. Krasandet när den åt på bytet ekade ner till oss, och jag såg att många människor höjde blicken. Jag rös. Verkligheten hade trängt sig in i paradiset, brutalt, utan förvarning.
I samma sekund flög ett plan över trädgården. Alla tystnade och hukade sig, vana att göra så när de såg något dylikt. 
Det var över på en sekund. Som i ultrarapid såg jag blommorna sprängas sönder, dammen dela sig i två lika delar, och vattnet rinna över det noggrant krattade gruset. Fiskarna från dammen låg och flämtade efter luft medan de försökte hitta det försvunna vattnet. Passionsblomman sprängdes i små bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...