28 januari 2015

En början-814

"Stör jag dig på något vis?"
"Ja", sa Rosita och satte fast en papiljott i håret. "Du stör mig." Hon knöt fast en sjal över huvudet och tog upp handväskan.
"Ska jag gå?"
"Du gör som du vill. Jag äger inte affären."
"Hittar du någon bra bok?"
"Många, men ingen jag vill köpa."
Mannen med hatten bockade och gick några hyllor bort. Rosita såg att han sneglade på henne, men låtsades inte om honom. Han drog över böckerna med ena fingret och smackade med munnen. Gick närmare. Tog några steg bort.
Rosita irriterade sig på papiljotterna som skavde mot hårbotten och svor över att hon inte hunnit ta ut dem. Nu blir det bergis sår, tänkte Rosita och drog i en av pinnarna som var instucken i håret. Vill man vara fin får man lida pin, log hon och hörde mormoderns ord i huvudet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...