21 mars 2015

En början-849

Göteborg 1913

Goddag mor
 
Utan att skryta kan jag tala om att vår resa börjat bra. Jag vann nämligen ett vad om hur lång tid det skulle ta för oss att åka sträckan mellan Söderhamn och Göteborg. Tack vare de pengarna kunde jag köpa mat som jag nu gömt i resväskan. Jag vet inte vad som serveras på båten. Du ska inte vara sorgsen över att jag åker mor. I Amerikat får jag det bra. Missväxten vi haft hemma finns inte där. En man på tåget har redan varit i Amerikat en gång. Han berättade att de sattes i immigrantfållor efter att amerikanarna kollat upp vaccinationer och dylikt. Tänk dig det du mor, sitta likt ett får i små fållor och vänta i flera timmar. Nåja, jag ska inte ta upp er tid. Idag ska jag och Hans spatsera omkring på sillgatan och gå till en spågumma. Jag berättar mer i nästa brev.
Tänk dig mor att jag, en helt vanlig man ska få möjligheten att bli rik. Jag skickar pengar och brev så fort jag acklimatiserat mig. (Jo, du ser att jag lärt mig fint språk nu.)
Tacka prästen för att han lade vaccinationsbeviset i brevlådan. 
P.s Båten vi åker över atlanten med heter White Star line.

Hälsningar Alfred

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...