4 april 2015

En början-858

I ljuset från månskenet såg jag två koppar stå på köksbordet och en stor vas med påskris. Bredvid låg en kamera med teleobjektiv och en tummad bibel anno nittonhundra. Jag visste att mannen som bodde här jobbade som fotograf och att han ofta jobbade natt.
Hans bil stod borta vid stranden och jag hoppades att han inte skulle komma tillbaka på länge än, men man kunde inte vara säker. Det var något jag lärt mig under min tid som reporter.
Jag drog på mig handskarna och öppnade sekretären. Massor med papper ramlade ut - ner på golvet.
I ficklampans sken gick jag igenom dem ett efter ett, men hittade inte det jag letade efter. Jag ställde mig på knä och tog upp papperen ett efter ett - lade dem i högar och samlade på mig det som var intressant. Många av dem handlade om fallet, men de flesta var kontaktkartor fyllda med fotografier på unga flickor som poserade i olika ställningar. 
"Hittar du det du söker?"
Jag släckte lampan och vände mig mot rösten. Kvinnan var cirka hundrasextio, onaturligt stor byst och långt, lockigt hår. Hon höll en pistol i handen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...