12 april 2015

En början-864

Jag körde in spaden i komposthögen och en doft som fick håret att krullas vällde ut. Två långa grenar med torkad mossa petade upp och jag såg flera myror krypa högre och högre upp tills de nådde änden. Någon hade kastat jord och gamla krukväxter på högen. Jag torkade svetten från pannan med baksidan av handen och körde in spaden i röran igen, kastade det i skottkärran och var på väg att ta nästa omgång när jag såg den - en hand. Naglarna var målade i svart och det var svårt att se om det var en kvinno- eller manshand. Polisen, tänkte jag, jag måste ringa polisen.
Stövlarna glappade och jag kände hur det sved på hälarna när jag sprang runt till framsidan av huset. Handskarna som en gång tillhörde en man jag dejtade var för stora och jag måste dra i dem gång på gång. Det blåa hade antagit en färg av grå gegga.
Låset i ytterdörren krånglade och jag svor över min överdrivna noggrannhet och rädsla att någon skulle gå in i huset när jag jobbade på baksidan. Efter att ha tagit ett djupt andetag och vridit om nyckeln överdrivet sakta, klickade det till och dörren öppnades. 
"Rör absolut ingenting", sa mannen i luren. "Vi är där om fem minuter, max tio."
Jag tittade ut genom fönstret och undrade hur många fler kroppsdelar de skulle hitta i komposten. Det störde mig att de låg där och jag funderade just på att gå ut och fortsätta gräva när en polisbil körde in på tomten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...