26 april 2015

En början-877

"Jag bryr mig inte om vilka skäl du har. Det viktiga är att du insett allvaret", sa mannen och trummade med fingrarna mot sitt lår.
Jag satte mig ner på huk och plockade en prästkrage som växte vid vägkanten, fångade en nyckelpiga och lät den vandra omkring i handen.
"Ge mig den", sa han och sträckte fram sin hand mot min.
Nyckelpigan gick först mot min handled och vägrade gå över till mannens, men ändrade riktning när han lade pekfingret mot dess bak och puttade den lätt. 
"Sådär", muttrade han och lyfte handen mot ögonen. "Tänk att ett sådant litet kryp kan väcka så mycket känslor i ett flickhjärta."
Mannen lät pigan vandra upp till pekfingret och fångade den när den fällde ut sina vingar. Han tryckte ihop pekfingret och tummen, höll den sparkande insekten så några sekunder.
"Hon är söt", sa jag och tappade andningen när jag insåg vad han tänkte göra.
Ett högt krasande hördes.
Det dansade svarta prickar framför ögonen på mig.
"Förstår du vad jag menar?"
Jag nickade medan jag såg hans hand som i en dimma.
"Då är vi överens", fortsatte han och torkade handen på byxorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...