8 juni 2015

En början-904

Martin och Linda var ett säreget par. På alla fotografier av dem står Martin närmast kameran och Linda så långt bak att hon blir suddig för betraktaren. Vi hittade dem av en händelse när jag och farmor var uppe på deras vind och letade hennes frimärkssamling. Helt plötsligt tystnade farmor och jag hittade henne med ett fotografi i handen. Det jag nyss berättat om.
"Vem är det", frågade jag.
"Mina föräldrar. Mina riktiga föräldrar", sa hon med sorg i rösten. "De dog när jag var mycket ung."
Jag kramade hennes hand och huvudet blev fullt med tankar. Om det där var hennes föräldrar vem var då de på väggen ovanför farmor och farfars fina soffa?

Jag bestämde mig för att luska ut historien om paret på fotografiet och pumpade farmor på mer information. 
Hon berättade motvilligt att de hade åkt iväg till Alaska för att gräva efter guld, och funnit en så kallad guldåder. En dag kom ett telegram till hembygden där det stod att de dött i en olycka - en vinsch som gått av. Farmor som bott hos sin kusin stannade kvar där tills det var dags för giftermål, och kallade dem mamma och pappa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...