2 januari 2016

En början-983

Tårtan smakade salt och grädden hade redan surnat, men jag hade lovat mig själv att inte påpeka det och skulle heller inte göra det.
"Smakade det", frågade mormor och rättade till kepsen som för dagen var lila.
"Det var jättegott", sa jag och lade två fingrar i kors under bordet. "Mumsigt värre."
Hon rättade till klänningen som var fylld med fläckar av diverse mat och vaggade iväg mot nästa bord.
"När tänker ni flytta henne?"
Jag vände mig mot min bror och studerade honom länge. Det mörka håret hade grånat vid tinningarna och näsan som fått ta emot flera smällar i boxningsringen drog sig åt vänster. Han var klädd i svart kostym och Saras försök att sminka över blåtiran såg mest patetisk ut.
"Jag behöver tänka över saken", sa jag och gick in till köket där jag lutade mig över diskbänken och tittade ut genom fönstret. Gästerna verkade inte ha märkt vad som pågick och jag tänkte inte informera dem.
Jag hörde stegen innan jag såg henne.
"Mimmi."
Orden var förebrående, tonen falsk.
"Mamma", sa jag och satte på kranen. "Jag trodde inte du ville komma?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...