29 april 2016

Dagboksinlägg

Det går hett till här på mornarna. Razmus som alltid varit morgonpigg har numera extremt svårt att gå upp och måste väckas ett antal gånger. Zabine är en liten virrpanna och hittar varken kläder, ryggsäck eller något annat och hon ratar allt vad frukost heter, men blir tvingad av oss att äta lite iallafall. De får ju inte lunch förrän vid tolv. Själv skulle jag aldrig klara mig utan frukost. Det är det viktigaste målet på dagen i mina ögon. Lunch och middag brukar jag emellanåt glömma bort. Tur att jag har barn som påminner mig :)
Eftersom jag skulle med Raz till BUP på koll körde jag först Hampuz sedan Zabine till skolan och  anmälde frånvaro på Raz till skolan. Alla värden ser bra ut och Raz fick order om att äta mellis. Han har tappat 2 kg sedan han påbörjade tablettätandet.
I veckan har jag om igen ilsknat till på skolan och via mejl till studierektorn ifrågasatt varför inte Raz får använda en ipad på alla lektioner. Ja, förutom gympan och barnkunskapen då. Det känns nästan löjligt att andra barn med diagnos får en egen ipad som de alltid har med sig i skolan. jag berättade hur jag själv använder min ipad för att underlätta vardagen och frågade varför Raz nödvändigtvis måste skriva upp det som fröken skrev på tavlan och istället få fotografera texten. Det är ju ändå jag som pluggar med honom, och jag kan inte tillbringa en massa tid i skolan för att kolla vad Raz ska plugga. Det är inte lätt att ha barn med #ADHD. Ibland är det ren kamp.
Igår t.ex hade Raz inte antecknat det fröken sa och vi fick med gemensamma krafter googla på orden han skulle lära sig och utifrån det sedan skriva en egen liten resumé´. Suck, suck och dubbelsuck. vad Raz tyckte om det hela behöver jag säkert inte tala om. Men...han gjorde läxan och det ska han ha en eloge för. Idag berättade han att han fått toppoäng på provet och en glass som belöning.

Jag och Peter har varit på Handelsbanken för att öppna ett konto till nya aktiebolaget som ska ha namnet Grödinge tak & trädgård. Tanten berättade för oss att det minsann inte är lätt att få konto hos dem och sköt fram en hög papper som vi ska skriva på och skicka till dem. Hon frågade om Peter skulle ha sina privat besparingar där och om vi ville ha huslånen hos dem. Bra fråga. Nästa , tack...
Allt är ju beroende på hur hög ränta de tar, vilket jag måste kolla.
När vi åkte därifrån var jag upprörd och sur över deras ovilja att ta emot oss med öppna armar och vara glad att vi vill bli deras kund.
Hå, hå, jaja
Vi hämtade barnen på hemvägen och rensade övervåningen på gammalt gips och brädor som vi langade in i pickupen. Imorgon blir det en sväng till återvinningen igen.
Jag fixade tre olika maträtter och gav barnen det de älskar mest. Hampuz älskar blodpudding med jordgubbssylt, Raz åt köttbullar med nachos, och vi vuxna fick revbensspjäll med nachos. Tyvärr var revbensspjällen ganska tråkig i smaken. Inget sting alls.

Ikväll har jag samlat banksiffror och på söndag ska vi tillsammans med vår bokföringstjej gå in på Verksamt och öppna bolag. Spännande. Ska bli intressant att se hur det går med skatten. Om det blir billigare som det sägs.
Nu har barnen badat och ligger framför varsin film. Peter slöar framför teven med Razmus och jag...skriver.

Imorgon ska vi bygga ställning runt grannens hus och sedan lägga plåttak där. Håll trummar och tår att det blir sol imorgon, eller i alla fall snö och regnfritt.

Nu är det dags att stänga datorn. 
Godnattkram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...