15 september 2009

Jantelagens vara eller inte vara

Det är inte konstigt att tjejer och killar i tonåren blir förvirrade när de växer upp i vårt land.

Att tro att man kan något innebär att man är en kaxig och otrevlig människa, och istället för att lära av sådana trycks de ner.
När du talar om för någon att fakta är si eller så är du en besserwisser som ses med oblida ögon
Om du tar dig för saker som kan leda till något bättre stoppas du av lagar och regler, eller helt enkelt människor.
Att skratta i smyg åt någon behöver inte alltid innebära något negativt, men tolkas ofta som det.

Så vad gör vi istället?
Jag tror på att man skall behandla sina medmänniskor som man själv vill bli behandlad, och att man skall leva med ett så kallat öppet sinne.
Jag tror på att man skall göra goda gärningar varje dag, små som stora.
Jag tror på att man skall sprida leenden till sin omgivning
Jag tror på att man skall lyssna på dem äldre som levat så mycket längre och sett så mycket mer.
Jag tror på att försöka göra saker annorlunda
Jag tror på människokärlek
Och jag vet att jag kan

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...