27 september 2011

Författarinnan Eva Holmqvist är dagens gästbloggare

Som du vet tycker jag om ovanliga, gamla ord, och idag har jag turen att ha Eva Holmqvist på besök som också gillar det.
Eva är reporter på nya sajten Bokeri.se där jag har min bok PAPPERSSKÄRVOR, och många andra egenutgivare har chansen att visa upp sina alster.

Så här beskriver Eva sig själv
Eva av Jan Schuldt.JPG












Jag älskar att skriva och har publicerat en spänningsroman "En reva i tyget" på www.vulkan.se. Tidigare har jag gett ut en bok "Hästar på vift" för flickor 8-10 år på ett förlag som heter HLT. 
För tillfället skriver jag mestadels science fiction och fantasy. 
Min blogg Tröst för ett knytt (www.ettknytt.blogspot.com) är en blogg bestående av betraktelser kring skrivande och alla försök att bli antagen.



Ovanliga ord

Det är kul med ovanliga ord. Ord som ger en annan mening än det ord som de flesta använder. När
jag var i Frankrike som ung träffade jag en svensk tjej som hade studerat i England. Hon berättade att
när de skrev uppsats fick de motivera varför de hade valt just det ordet och inte en annan synonym.
Det har jag aldrig varit med om i svenska skolan.

Ju mer du läser desto fler ovanliga ord kan du. Jag som alltid varit en bokläsare och därför läst även
äldre litteratur, t.ex. flickböcker från 40-talet ( ;-) ), använder många ord som inte är vanliga längre.
Även om det är berikande att kunna många ord och använda dem ger det ibland bekymmer när jag
skriver. Läsaren måste förstå vad jag menar och det får till följd att jag ofta får rensa mina texter på
alltför ovanliga ord. Samtidigt utarmar vi vårt språk om vi bara använder de mest vanliga orden. Det
måste vara en balansgång.

Andra ovanliga ord är ord som du uppfunnit själv. Språket måste få utvecklas och vi som skriver
måste då kunna uppfinna egna ord och uttryck. På så sätt kan vi berika språket genom att skapa nytt.
Även här är det naturligtvis en avvägning mellan läsbarhet och originalitet.

Så slå ett slag för de ovanliga orden och använd dem oftare! På så sätt får vi ett levande ord.

Några ovanliga ord som jag gillar:


- Rata (försmå, inte finna god nog)
- Rar (sällsynt)
- Bärsärk (ursinnig kämpe)
- Förundrad (förvånad)
- Morgonstund (tidig morgon)

Vilka gillar du?

Eva Holmquist

Ps. Du hittar mig i vanliga fall på min blogg www.ettknytt.blogspot.com

Tack Eva för att du ville komma på besök, och du som läser...vilka ord gillar du? 
Jag har hittat en underbar sajt som heter just Glömda ord. Där hittar jag ofta ord som jag sedan skriver noveller eller dikter efter. Ännu en sajt finns på Bra ord där du hittar massor av ord som nästan aldrig sägs idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...