12 juni 2010

TEMA Feja

Stånkande och stönande drog jag fram soffan och dammsög noga golvlisterna och baksidan av möbeln. Vinterns mörka kvällar hade noga dolt dammet som frodades där bakom, och sanningen å säga hade jag undvikit att titta där.

När vårens första dagar kom öppnade jag alla fönster och dörrar på huset för att släppa in doften. Men årstiden gjorde också att det blev långa ljusa kvällar som gjorde att jag såg allt damm som samlats i element och på golvlister.

I hela vårt hus kändes nu en doft av Ajax som blandades med aromer av syren, schersmin och kaprifol utifrån trädgården.
Den gamla spisfläkten som för länge sedan borde ha skrotats plockade jag isär i beståndsdelar och lade i kokhett vatten.
Efter att jag skurat ur toalett och handfat beslöt jag mig att det var slutfejat för denna gång, och hämtade en cocacola i kylen som jag törstande bäljade i mig.

8 kommentarer:

  1. Påminner mig om att jag inte har kommit till Ajaxet ännu...Och på att ränderna på mina fönster lever och frodas. Ack, ja.
    Städning är inte min favoritsysselsättning. Din karaktär verkar en aning mer positivt inställd till det hela. =)

    SvaraRadera
  2. Tur att man kan få "Rut-avdrag" nuförtiden.
    Städning är inte min starka sida. Heller!

    SvaraRadera
  3. å önskar att jag vore där, men jag slarvar mest o forts blunda för det som inte syns tydligt. Vill du komma hem till mej och städa? Kanske mot ett flak Cola, svart? Känner riktigt hur gott det luktar hos dej!

    SvaraRadera
  4. Instämmer i kören. Önskar jag gillade att städa...

    SvaraRadera
  5. Känner in hur gott det luktar, jag ska också ta mig en Cola.

    SvaraRadera
  6. Tål inte rengöringsmedel, doftämnena sätter igång min astma. Fick nästan andnöd av texten, bra betyg.
    Rent tekniskt kändes det som om du gled mellan en beskrivning av ögonblicket och en mer filosofisk text om vårstädning. Tror det skulle bli ännu bättre om du valde att vara antingen konkret eller abstrakt.

    SvaraRadera
  7. Skön betraktelse. Jag gillar faktiskt att städa, särskilt efteråt.

    SvaraRadera
  8. Oj, nu får jag ångest. Måste verkligen feja här hemma i morgon. För övrigt påminner texten mig lite om storstädning i stugan av någon anledning.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...