15 december 2010

TEMA Stötta


En av de godaste dofter jag vet är nystötta kardemummakärnor. Visserligen är det sällan jag får njuta av det nuförtiden, men när jag var liten tillbringade jag massor av tid med min älskade farmor som ofta bakade.

Hon var en redig bonnmora som gjorde all mat från början. Köpebröd ratades och mjölken kom från korna.


Jag minns så väl den gråa stora morteln som plockades fram och känslan när de små kärnorna krossades och spred väldoft.

Än idag tänker jag på stunderna vid farmors bakbord när jag äter kardemummabullar, och av någon underlig anledning ser jag hennes löständer liggandes i ett glas med vatten.

4 kommentarer:

  1. Fina minnen som du kan inspireras av i längre texter eller i ett filmmanus.

    SvaraRadera
  2. Äkta minnen är så roliga. Kombinationen kardemumma och löständerna

    SvaraRadera
  3. Smakminnet och luktminnet ger oss ofta bilder. Kardemumma - mmm, gott!

    SvaraRadera
  4. Bra och sådana minnen är sköna att ha.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...