26 juli 2011

Renovering av gäststuga & skrivarstuga pågår

Det här är vårt gästhus:
Vi har grävt på utsidan för att lägga ned en platonmatta som skydd mot fukten.
Den gamla stentrappan ned till källaren har jag fyllt med sten och grus efter att vi satt platonmatta mot huset. Vi vill inte ha någon källare.
Vi tänker bygga en uteterass ovanför som barnen och jag kan använda, och ett tak är tänkt att byggas över.

Inuti har jag börjat att riva upp golvet som var helruttet, och dessutom invaderat av hungriga hästmyror som flyttat in och byggt bo i understa bjälken i väggen.

Den gamla källaren under gästhuset har vi fyllt med takpannorna som blev efter att vi rev av vårt hustak.

Två myrdosor med gift är utlagd
Taket skall beläggas med plåt, vindskivor bytas, fönster skrapas och målas, väggarna skall bytas ut, sedan skall hela härligheten målas.

Det vackraste på gäststugan är en stor skorsten som ledde ned till en öppen spis i källaren.
Nu när källaren försvinner proppar vi igen gången ned till källaren med sten, och gjuter över, sedan öppnar vi en ny ingång, och bygger en öppen spis.
Ett jätteprojekt, men nödvändigt om huset skall få vara kvar överhuvudtaget.

2 kommentarer:

  1. Vilket jätteprojekt.
    Jag är imponerad.
    Fint som snus blir det nog också när det är färdigt, då kan du göra som jag; fly fältet vid behov!
    Jag hade en skön och ostörd natt i vår stuga, där Pysselkungen kom löpandes vid 8-tiden i morse och kröp ner i sängen hos mig.
    Mysigt!
    Än så länge har jag inte kastat onda ögat på någon i familjen men man kan ju aldrig veta ...
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag är också imponerad! Och jag vill också ha en egen stuga som bara är min:).
    Kram!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...