19 juli 2011

Skrivpuffstema Vägra och Brus - 19 juli

Jag tillhör den där sortens människa som nog var en av de sista att skaffa mobiltelefon, och vägrar att ge mina småttingar dylika saker.
Ge mig en enda orsak att ge dem något som med stor sannolikhet kommer att bidra till att de om en sisådär 10-20 år sitter inför en allvarlig läkare som talar om att deras intensiva sms:ande och telefonpratande skapat en stor elak cancertumör bakom örat.

Oh no, inte jag inte…de får skrika sig blå om att alla andra har egen telefon, och jag ser ofta småttingar som står med mobiler i skolan.
Ibland undrar jag om det här mediabruset kommer att vålla större skada i framtiden än vi anar, och stänger noga av både datorer och teveapparater.

När jag var gravid vägrade jag konsekvent att ha magen i närheten av mobilen, och lade den ofta så långt från mig som jag kunde. Gissa om det blev svårt när jag var ute i skogen och promenerade, och att lämna den hemma fanns inte ens i min tanke.

Nåväl, just i denna stund kan jag konstatera att min dator ger strålning(mobilt internet), sonens teve kan man snart steka ägg på efter x antal timmar med tv-spelande, och runtom i byn sitter routrar som sprider så stark strålning att mitt internet slås ut ibland.
Men jag som alla andra medelålders kvinnor och män kan bara tysta åse hur fler och fler datorliknande saker gör intåg i barnens liv. I princip är de aldrig fria strålningen, och jag ryser när det går upp för mig att även mikrougnen bidrar till det hela.

Nu skall jag stänga av sonens tv-spel och försöka få honom att gå ut i solen på verandan, och själv skall jag stänga av datorn och fixa till lunch.

Ha det gott
Kram






3 kommentarer:

  1. Det kommer verkligen bli intressant att se vilka effekter all strålning har på människan. Något vi inte lär få veta förrän det är för sent för de flesta av oss ...

    SvaraRadera
  2. Vi kommer gå runt som självlysande små monster om ett antal år. Lycka till med att få ut sonen, jag har ihärdigt försökt påtala fördelarna med sol, frisk luft och hälsosam mat, utan respons. Så för hans del blir det ett överviktigt, kritvitt självlysande monster. Hua.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...