6 augusti 2011

Dagbok - vi fyndar

Zilla väckte mig som vanligt i ottan, och ville ut. Undrar om hon verkligen är så akut nödig som hon verkar den lilla spellevinken? I vanlig ordning sätter jag mig vid datorn och skriver.

Underligt nog så är det svårare att skriva nu när barnen är borta. Nåja, Lilleman håller låda från morgon till kväll, och vill ha all min uppmärksamhet. Man blir lite bortskämd när han leker med de större syskonen.

Igår jobbade vi stenhårt hela dagen, och rensade upp efter snickarna som åkte hem vid ett.
Peter pappade taket, och jag städade upp backen under med god hjälp av lilla Hampuz. Det är ju synd att kasta alla småbitar som är perfekta att tända elden med i vinter, så jag hivade in dem i vedboden, eller rättare sagt lade dem i snygga högar. Det är väldigt fullt därinne nu, så vi behöver inte köpa ved.

När jag började tänka på vinter mindes jag de bautastora snöhögarna, och sade till Peter sådär helt apropå: "Jag vill ha en snöslunga."
Han tittade konstigt på mig, och skrattade.
"Hur i all världen kom du på den tanken nu?"
"Veden..." sa jag och skrattade jag med. Igår var det ju smällvarmt, och jag höll Lilleman inomhus den varmaste tiden. Litar inte riktigt på solskydd, och hur ickegiftiga de är, så jag brukar hålla dem inne värsta timmarna.

När vi hade plockat ihop allt skräp och fantiserat en stund över hur fortsättningen på tillbyggnaden skall bli, for vi till sopstället, och öste ur det vi hittat.
Efteråt satte vi oss på Mac Donalds och drack milkshake.
När allt var uppätet gick vi till leksaksaffären som skyltade med att de sålde allt för halva priset.
Hm…behov finns inte, de skapas.
En timme senare gick vi därifrån tusen spänn fattigare.
Då hade vi med oss exakt tio saker hem. Bla Fischer Price rittavlor som är så omåttligt populära här hemma. Alla barn gillar dem, och de är kanonbra att ta med i bilen.
Jag köpte dem för hundra spänn styck, och tänker lägga ned dem i lagret tills de andra pajat. Hampuz hade lilla julafton, och hittade byggklossar som heter Clicks, ett byggspel som heter Fanta någonting, en trapets till barnens uteplats, ett barnparaply till lillstinta som önskat sig ett sådant flera år, ett PSP till Razmus och Zabine, och en låtsastelefon.

Väl hemkommen började jag tillverka en snygg fakturamall till Peter, men drabbades av akut trötthet klockan tolv, och lade mig på studs. Det är jobbigt att shoppa.

I morse återupptog jag det, och nu har jag fixat det tror jag.

Peter är på jobbet och knäcker plåt till vårt tak, och jag skall försöka ta itu med skrivandet igen, men en liten parvel vid namn Hampuz krånglar sig upp i mitt knä och vill pussas hela tiden, och jag kan inte låta bli.

Det mobila internetet krånglar fortfarande, och kastar ut mig när jag minst anar det. Måste nog ringa till Telia och klaga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...