17 augusti 2011

TEMA Underhålla och Förhöra

”Sååå” förhörsledaren drar på ordet, och gnider sig med pekfingret på hakan. ”Du är en sådan där ståuppare?”
   Patrik pekar på sig själv och skiner upp. ”Mm det är jag. Det är skitkul…fatta när kärringarna får höra alla sexskämt. De går faan i mig upp i brygga av skratt.” Han tystnar och tittar ut genom fönstret på kontoret. ”Ja, utom den där haggan då, som kastade sin mobil på mig.” Patrik håller handen över ögat. ”Tänk om jag blir blind? Doktorns sade…”

Förhörsledaren suckar och lägger handen på hans axel. ”Vore det inte lättare för dig om du slutade med de här plumpa sexskämten. En kvinna med PMS är inte att leka med, och du kan ju bara gissa hur många sådana det fanns i lokalen inatt.”

Polisassisten som stått tyst en lång stund bubblar över av skratt, och viker sig dubbel. ”Skulle jag säga något dylikt till frugan skulle jag få en dagsedel. Faan vet om hon inte skulle lämna mig till och med.” Mannen rätar på sig, och försöker ordna till anletsdragen. ”Det är tredje gången på en månad som du är här nu. Ger du aldrig upp? Tanterna blir förgrymmade, men kan ändå inte låta bli att komma till dina shower.”
   Han skakar på huvudet och ler. ”Kärringar är bra dumma ibland. Det är väl bara att ge sjutton i att komma.”
   Förhörsledaren skrattar, ”För mig får du gärna fortsätta, men eftersom du blivit anmäld så många gånger, och dessutom råkat ut för flera incidenter föreslår jag att du ändrar i manus.”
   Patrik slår ut med händerna. ”Jag skall fundera på saken, men som ståuppare förväntas jag provocera, det är liksom en del av showen.

När Patrik går förbi kvinnan som kastat telefonen reser hon sig upp häftigt med ögonen lågande av hat. ”Jävla karljäkel, jag hoppas att du blir överkörd av en bil då du passerar gatan, eller nedslagen på någon mörk gata. Du förtjänar inte att leva!” Det sista skriker hon samtidigt som han öppnar ytterdörren för att gå ut från stationen.

6 kommentarer:

  1. Haha...ja,livet som ståuppare kan nog vara tufft. Är det en gammal polis? Annars kanske han inte använder ordet dagsedel. De verkar ha en förtrolig dialog, polisen och ståupparen, men det kanske blir så om man träffas ofta :-)

    SvaraRadera
  2. Drumalex: Ordet dagsedel kommer från mig själv eftersom jag gillar gamla ord, men din förklaring är superb, och godtas.

    SvaraRadera
  3. Håller med dig fullt ut. En ståuppare som inte provocerar kan inte vara mycket att ha...

    SvaraRadera
  4. :) bra självklart ska man sticka ut.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...