11 november 2011

Högt uppe på taket, nära moln och himmel


Igår och idag har jag befunnit mig en sisådär sex-sju meter upp i luften, och inte kunnat skriva som jag brukar. Mina stelfrusna fingrar har skruvat, bankat och snällt hållit i plåt medan min kille Peter på sitt håll bankat och falsat smala, stora och tjocka plåtar i olika färger.
Utsikten är formidabel, men det är iskallt.

Idag har jag besökt arbetsförmedlingen för att fråga om Peter kan få bidrag för att ha mig som praktikant, men som vanligt är det som att köra huvudet i väggen.
"Sök praktik där du får använda din filmmanusförfattarutbildning.", säger mannen framför mig och ler vänligt. "Du får pengar under tre månader som motsvarar din nuvarande a-kassa."
Tjolahopp du, tänker jag och möter Peters blick. "Så du menar på fullaste allvar att Peter inte får ha mig som praktikant för att vi är sambor? Men att jag kan praktisera vart än jag vill annars?"
Mannen nickar och ler igen."Det är inte jag som skrivit det i lagen.", säger han och slår ifrån sig. "Det bara är så det är."

Nu skall Peter och jag kolla upp om han har råd att anställa mig, och jag å andra sidan skall försöka komma över min svindel. Ingen lätt sak, men jag är envis så...

Igår kväll skrev jag på manussynopsisen, men eftersom jag är ovan vid excel tar det längre tid än vanligt.
Ikväll blir det en repris av gårdagen.

ha det gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...