28 maj 2012

Vaknade som vanligt innan tuppen, och tittade ut över ängarna för att kolla efter örnarna som vi sett flera gånger. De är så mäktiga när de svävar omkring runt, runt i stora cirklar.
har köpt en värstingkamera för att fotografera dem och alla andra rovfåglar som rör sig i trakterna.
Igår såg jag och Peter hur en kärrhök lyfte från backen med en råtta i klorna, Du förstår vilken bild det skulle bli.

Jag hostar mig genom nätterna och vaknar gång på gång, men är ändå hyfsat pigg. Undrar om det är pollen eller en kombination av förkylning och pollen?

På morgonen skickade vi iväg Zabine till sin bästis Lovis, och körde Razmus till Erik som även är hans skolkamrat. Lilla Hampuz fick till sin stora besvikelse inte stanna någonstans. Min lilla tufs har inte skaffat sig några bästisar än, och jobbar febrilt på att inte bli slagen i skolan. Vi ser dock en ljusning...för på kort tid har två nya killar kommit till dagis. Lika lugna som vår lillplutt, och mer än villig att ingå i hans krets.

Vi körde blixtsnabbt mot Skärholmen för att prata med Nordea om bankgarantier och annat.
Döm om min förvåning då jag kliver in i ett hav av väntande människor i olika kulörer. Jag hade mest lust att vända på klacken, men hejdades av Peter som steg fram och frågade efter företagskundtjänst.
Kvinnan pekar mot en blå telefon i ena hörnet av lokalen och ber honom lyfta luren.
Ha, ha...vilket skämt...telefonen ledde till en kvinna som via ledningen lotsade Peter genom frågorna han skrivit upp. Så var det med den personliga banken.
Nordea är inget att rekommendera för företag har vi insett, och funderar nu på vilken bank vi ska välja.
Jag har Handelsbanken som jag är supernöjd med, men man kanske ska välja en liten bank, som bryr sig om sina kunder.

Efter ett kort glasstopp hoppar vi in i bilen och kör runt, runt för att slutligen komma ut på gatan.
Mitt ansikte har då antagit en blekvit, nästan genomskinlig nyans, och jag känner mig illamående och yr.
Lägger upp fötterna mot vindrutan och sväljer gång på gång tills...jag inte kan svälja mer, och vill spy.

Det är många mil som passerat sedan illamåendet började och jag kastar mig handlöst ut från bilen innan Peter hunnit stanna ordentligt. Bilen står tvärs över en korsande väg, men jag bara måste ut.
Han åker vidare efter kringelikrokiga vägar och hämtar vår älskling Razmus medan jag vinglande försöker återhämta mig från yrseln och illamåendet.
Kilometer läggs till kilometer, och jag inser att det är rätt skönt att promenixa. Något jag gjorde varje dag då jag bodde i Hammarbyhöjden, och jobbade i Vasastaden. En nätt sträcka på cirkus en mil.
Gissa om jag tappade vikt då? Jag var mager som ett snöre, och blev till slut beordrad av Peter att åka tunnelbana ibland.
En ormvråk dök upp på himlen, och jag väntade tills den syntes i kameran, men insåg att den skulle te sig närmast pytteliten på kort.

När jag gick där efter vägen dök tanken upp att jag skulle börja promenera från skolan när jag lämnat ungarna på morgnarna, och dit då de skulle hämtas. Två mil asfalt skulle jag pressa undan i sådana fall.
Hundarna kan följa med de med.

Peter kommer efter ett tag för att plocka upp mig. Då är mina fötter stelfrusna, och jag fryser i min tunna blåa kofta som inte alls är gjord för att ha utomhus då vårvindarna viner runt öronen. Man kan bli lurad av att solen lyser, och idag blev jag just det.

Peter är på uruselt humör och fortsätter sökandet efter lösning av ett problem via mobilen. Något som går sådär...och resulterar i att jag lite senare står med tröjärmen nedsölad av bensin.

Hampuz och jag äter mat, och Peter äter sin efteråt, sedan far han iväg igen. Denna gång mot Södertälje för att kolla på jobb.

Jag bloggar, kollar mejl och pratar med barnen som tecknar samtidigt.
Igår la jag ut valparna till försäljning på Blocket.

Det känns o hjärtetrakten, men jag måste vara hård mot mig själv. Detta är sista kulle för Zilla, och Chicco...som ska bli kastrerad imorgon. Något jag inte ser fram emot.

Idag blev jag med företag, eller rättare sagt, jag registrerade mig för FA-skatt och har möjlighet att fakturera fr.o.m den 14 juni.
Så nu är det fritt fram för dem som är intresserade att ha sin banner på min blogg. Nu kan jag fakturera dig. 
He, he...det här skulle jag gjort för länge sedan, för via Af får man inga jobb.
Nu väntar jag varje dag ivrigt vid postlådan för att se om arbetsförmedlingen skickat ett brev där det står att jag får starta-eget-bidrag.
Om jag inte får det sätter jag igång i alla fall. Med bidrag har jag möjlighet att bygga upp firman sakta men säkert.

Nu fick jag ett mejl om intresse av valparna, och ska be Peter ringa henne när han kommer hem. Min röst är snart alldeles borta. Det hesa kraxandet är inte vackert. Jag lovar.

Ikväll tänker jag redigera oavsett min röst bestämmer sig för att kajka eller ej. 

Ha en god kväll


2 kommentarer:

  1. Krya på dig stackars du! Grattis till företaget som du startar hur som helst men hoppas du får bidraget. Jag är så nyfiken på vad du kommer fram till för namn på din firma.
    Duktig är du då sannerligen med allt, och oerhört företagsam!

    SvaraRadera
  2. Tack Helena
    Det är flera företag jag startar på en gång. Bland annat ett bokförlag som troligtvis kommer att ha namnet RaZaHa förlag
    Namnet på min gräsklippar och byggfirma blir RaZaHa-help4you

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...