23 juni 2012

Midsommar utan alkohol och dans-kärrpromenad

Igår var det midsommarafton.
Jodå jag vet att du vet det, men hos oss var det en lugn härlig midsommarafton. Utan alkohol, och dans kring midsommarstång. 
Jag, Peter och barnen åkte till Hågelbyparken och la oss på en filt bredvid en stor uppblåst, läskig haj där ungarna kunde studsa hur mycket de ville.


Razmus ramlade framåt och slog sig, men gick upp direkt efter och hoppade igen. Hajen öppnade och stängde gapet om och om igen.
Vi kom inte längre än hit, och mig gjorde det inget. 
Solen gassade, och barnen var nöjda.
Peter och jag myste med ungarna
Efter några minuter såg barnen en tjej med sockervadd och ville också ha. 
Naturligtvis fick de det, och jag smakade. Det är säkert tjugo år sedan sist.
Du minns kanske den där speciella smaken, och känslan när vadden smälter på tungan?
Zabine åt upp sin medan Razmus kastade sin nästan direkt. Han gillade varken smak eller konsistens.

Som avslutning på besöket gick vi till lekparken där jag slog mig ned på bänken, och barnen rasade runt bland flygplan, rutschkanor, snurrande och hoppande saker, och gungbräden.





Efter några timmar gick vi till bilen, men hittade på vägen det här:

Rätt ut i ett kärr var det en smal brygga, och vi följde den...
Razmus var fascinerad av miljön
Hampuz likaså
Det var som när vi var i djungeln i Thailand. Allt var grönt, och nära.

Efter några hundra meter tog bryggan slut, och vi hamnade i en tät skog där vi hittade en smal stig som vi följde.
Plötsligt ser jag en växt som jag känner igen, men först inte minns namnet på. Förrän Zabine tänker lägga handen på det vackra bladet. Då minns jag: "Det är en Björnloka. Rör den inte", skriker jag och tar tag i henne.
Vi följer stigen vidare, och anar taken på området där vi ställt bilen.
En äng och ännu en stig senare står vi vid bilen.
Överallt står det Björnlokor, stora vackra sådana.
För dig som inte vet vad det är kan jag berätta att den liknar hundkex, men är mycket, mycket farlig. Rör du den får du stora brännblåsor som vid läkning ger stora ärr. Ingen trevlig växt alltså.

Jag fotograferar och håller undan Hampuz från dem med ena handen, och de andra med andra handen.

Väl hemma igen grillar vi med grannarna, och äter tårta som Peter och barnen gjort.

Sedan lägger vi ungarna och rasar ihop i soffan, för att vakna sex i morse med stel rygg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...