25 oktober 2012

Älgkrock-takjobb-skrivarträff-naprapatbesök-filmmanusförfattarkurs

God morgon

Idag är jag ledig.
Jodå, hela dagen ska jag sitta framför datorn och jobba.

Men igår blev det inte ett enda ord nedskrivet.

Det började med att jag och barnen nästan krockade med två skenande älgar som kastade sig över vägen, bara några millimeter från min motorhuv.
Hade en bil kommit från andra sidan...jag då vete hundan om vi överlevt.
Två stora kolosser in i bilen tror jag ingen klarar.

Efter att vi lämpat av ungarna åkte vi till en kund som ville fixa sin skorsten. Det rykte nämligen in.

Stegen upp dit var helt okej, men de ditskruvade stegen på tegeltaket...de satt alldeles för långt ifrån varandra, och gjorde så att jag blev tvungen att gå på pannorna som var såphala.
Peter som är lång nådde mellan stegen med nöd och näppe, men jag...som är ynka 163 cm låg raklång på taket för att nå nästa steg.
Nåväl, upp kom vi, och ned med.



Kunden var urnöjd, och jag åkte till naprapaten.
Han satte ström på ländmusklerna så att de hoppade, och knådade musklerna upp mot nackfästet så hårt att tårarna rann. 
För att lura hjärnan satt jag in en vass nagel i översidan på handen, och fick ett långt jack.
Men, det fungerade!
Efter några drag i nacke och rygg så kotorna small var jag klar.

Så fort jag knycklat mig upp därifrån, och sagt hejdå, åkte jag hem för att fixa käk till mig och Peter.

När det var gjort gick vi ut för att pressa in balkongen för att den ska bli helt torr.
En kompis till oss ska nämligen lägga matta på den om några dagar, och då måste det vara snustorrt.
Som vanligt balanserade jag på stegen för att spika fast ribborna som håller fast presenningen mot väggen. Undrar varför det alltid är jag som får göra det där? Jag som är höjdrädd.

Klockan hade hunnit bli två när Peter snabbt som ögat drar iväg till ett jobb några kilometer härifrån.
Jag tänker blogga, men inser att jag nog måste prioritera omklädning.
Jag skulle ju på skrivarträff runt runda bordet.

Barnen hämtades, Peter joinade oss, och vi for mot stan i flygande fläng. Långa, långa köer mötte oss från andra hållet.

Inne i stan åkte vi till Mobil Vasa där vi köpt en begagnad telefon till min far, och skickat till honom.
När min pappa öppnade upp paketet insåg han snabbt att det fattades flera saker i telefonen och att den var sönder.
Han ringde rosenrasande upp företaget som backade och sa att vi skulle komma in med den, och få tillbaka pengarna.
Till saken hör att min pappa bor trettio mil härifrån.
Efter denna korta passus åter till skeendet.

Peter gick in för att lämna tillbaka eländet, blir kvar länge, länge...och återvände med paketet i handen.
"De vill inte betala tillbaka. Hon som sålde den är på semester", sa han och suckade.
"Vi har ett antal mil till stan, och varken tid eller lust att åka hit", sa jag till killen i butiken. "Jag har jobbat på elaffär i tjugo år, och skulle skämmas om jag betett mig som er", fortsatte jag efter att ha blivit avsnäst av en flicksnärta som påstod att jag hade haft sönder telefonskrället.
Jag blev urförbannad, och skällde högt och bestämt.
Men...gick därifrån några kvartar senare med paketet i handen.
Jag kokade av ilska.
På måndag ska vi dit igen, och då...banne mig ska jag ha tillbaka tusenlappen de tagit för den trasiga telefonen.

I det här skicket lämnade Peter mig vid Odenplan, och jag letade mig fram till Cafe Ritorno där jag mötte Jenny Forsberg som driver företaget Klartext 
Det var verkligen ett runt bord som stod där. Lampan ovanför var magnifik, och min vill ha tanke spirade direkt. Kika själv.

En efter en droppade de andra in. Det var 
Fredrik Lidby vars blogg du når om du klickar på hans namn.
Han skriver också på sin väns blogg Uppstuds
Magnus Orest
Sara Starkström som gett ut boken Gamegirl
Susanne Ahlenius som jobbar på ett manus
Eva Åkerlind som gett ut två fantastiska diktsamlingar, och jobbar på en ny roman
Pebbles Ambrose Karlsson som precis gett ut boken Jag vet inte var psykoser kommer ifrån.
Daniel Stintzing 
Erika Andersson som liksom mig är filmmanusförfattare och även skriver "vanliga" manus.
och sist av allt droppade Eva Jennerfeldt in. Hon är språkkonsult som Jenny Forsberg, och vi diskuterade om man kan skriva om en bok, göra den modernare, och göra den till sin. Vi pratar alltså om en tjugo år gammal bok.
Hm...intressant.

En efter en berättade om sina bloggar, skrivardrömmar, uppfyllda sådana och sitt övriga liv.
Jag talade om hur jag jobbade, och mina skrivprojekt, och kände stolthet över att jag fullföljt alla drömmar. Men än är jag inte riktigt framme vid toppen.
De baxnade nästan när jag snabbt la till att jag varje dag lägger ut förslag till En början och dessutom startat en filmmanusförfattarkurs på nätet

Jag och Susanne Ahlenius pratade om boken Femtio nyanser av honom, och hemligheten som inte alltför många kvinnor insett. 
Nu ska jag inte avslöja den. Läs boken. Läs den noga, så förstår du.

Jag och Eva Åkerlind kikade på hennes nya manus, och jag gav lite input.
Hon kikade på mitt manus Hat och en gnutta kärlek, men klarade inte av att läsa det. Tyckte texten var för hemsk. Nu skrattar säkert min filmmanusförfattarlärare Kurt Öberg. Han vet att jag högg på det där med att provocera, och vi diskuterade det rätt mycket på kursen.

När jag åkte hem några timmar senare velade jag mellan t-bana och buss, men valde buss. Ha, ha...
Jomenvisst vad smart. Jag blev sittande i kö på västerbron. En olycka var orsaken.

Det blev en sen natt, och det fanns inte så mycket mer att göra än att krypa till kojs då jag kom hem.
Somnade på studs med skallen full av idee´r.

Tack allihop vid runda bordet som gav glans åt min dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...