28 oktober 2012

Nattlig redigering-Digitala affärsmodeller-skrivarprat

Igår jobbade jag hela dagen vid datorn, och fortsatte långt in till nästa gryning.

Först redigerade jag manuset Hat och en gnutta kärlek några timmar

Sedan pluggade jag Digitala affärsmodeller och lärde mig nya saker som vanligt. Underligt nog hittar jag fler och fler bra att ha grejor i materialet. Fatta då att jag gått igenom filmerna många, många gånger.
Under tiden Ann Ljungberg och de andra delar med sig av tips och fakta snurrar min hjärna lika fort som om jag tagit droger. Idee´rna sprutar ur den, och jag skriver ned dem så fort jag kan. Ibland hinner jag inte, och spolar tillbaka för att försöka fånga den igen, men misslyckas.

När jag ändå var ute på nätet gick jag in på Skrivarprat och lyssnade på de senaste filmerna, och spelade in dem på mitt röstmemo.
Det är perfekt att kunna lyssna på lektionerna i bilen eller på t-banan.
Om du kikar in på sidan hittar du flera lektioner gratis. Som ett smakprov liksom.

När kvällen kom hade jag knappt lämnat stolen på hela dagen, förutom vid matlagning och hjälp till barnen.
Jag hade förvisso tvättat och diskat, men i det stora hela hade jag jobbat hela tiden.

Peter och Mackan hade myskväll med film, och sov snart sött i soffan.

Jag gick in på mitt tredje varv vid datorn, och fnulade ihop en erotisk novell, inspirerad av Femtio nyanser av honom
Om du följer länken hamnar du hos Norstedts som lyckades fånga succe´n och bjuder på ett smakprov.
Norstedts har även lyckats få Jonas Gardells bok Torka aldrig tårar utan handskar som du säkert sett på teve.

Jodå, jag tittar på teven ibland, och just Gardells film kan jag inte låta bli att se. Mycket tårar blir det.

Under natten hann jag med att läsa sista numret av Svensk Bokhandel där de skrev om hur viktigt det är att rätt metadata finns om författare.
Orsaken till det är att man ska nå ut till läsaren bättre.
Något som är viktigt för alla författare och förlag, men framför allt för oss egenutgivare.
Metadata har fler skrivit om på nätet. Låååååånga artiklar med konstiga ord.
Svensk bokhandel har intervjuat flera stycken som kan det där, och ger mig på ett fullt begripligt språk förklaringen på vad metadata är:
Så här skriver Kalle Laxgård:

Själva ordet betyder "data om data", och låter betydligt krångligare än det är. Man kan säga att det är all information som på något sätt beskriver ett verk.

Jag läser vidare i tidningen, och läser att en ny e-boksajt startats, och funderar för mig själv på om jag ska börja ge ut mina noveller via e-bok.
I dags läget har jag skrivit ungefär fyrahundra, och mängden ökar för varje vecka som går.
Vore underbart att kunna leva på det jag skriver.

Nu ska jag stänga igen nätet för att skriva kvällens kursinlägg om filmmanusförfattande.
Hittills har jag skrivit nio olika inlägg som du hittar på min blogg.
Tanken är att jag ska skriva en e-bok senare.

Sådärja...nu säger jag hejdå på några timmar.
Kram






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...