17 februari 2013

Att skriva för barn-kurstillfälle två

Veckan har gått som ett jehu och jag har knappt hunnit sätta mig vid datorn för alla måsten.
Men nu äntligen fick jag en liten stund över och hann knappa ned några ord.

I torsdags gick jag på kurstillfälle två, och som vanligt lärde jag mig massor av vår lärare.

Till exempel det här:
Ett av de bästa sätten att lära sig skriva för barn är att kolla i barnböcker hur andra skrivit.
Det mesta jag skriver om nu hittar du i boken Barnbokens byggklossar skriven av Maria Nikolajeva

Vi pratade också om det här med att fånga idéer och skriva ned dem. Nu är det ju så praktiskt att vi har mobiler som liknar små datorer i våra fickor. Jag använder Iphones röstmemo för att prata in orden jag hittar. Ibland är det förenat med livsfara att göra så. Många gånger joxar jag med luren mitt på motorvägen. 

Är du bra på gestaltning? Det är nämligen det viktigaste i konsten att skriva. Därmed inte sagt att du måste gestalta allt du skriver. Lagom är bäst.
För att få läsaren att reagera bör du vara duktig på att gestalta känslor.
Tex
Skriv inte "han var snäll"
Skriv istället så här: "Jag gick till skolan där Totte gav mig alla sina karameller."
Läsaren ska tänka "Han var snäll"
VISA ISTÄLLET FÖR BESKRIV

Vilka karaktärer finns?
Klassisk folksagohjälte:
Ett barn eller människa som blir utsatt
Ett barn av okänt ursprung
Mycket fantasy
På slutet erövrar hjälten allt: "Så levde de lyckliga..."

Det övergivna barnet:
Det övergivna barnet, de föräldralösa barnen
Tex Nils Karlsson Pyssling som har en syster som dött och lämnas hemma av sina föräldrar.

Emotionellt frånvarande:
Mamma är cancersjuk, alkoholist, psyksjuk

Om barnet blir ensamt blir det fritt till äventyr

Busungen=trixtern
Tex Anderssonskans Kalle, Pippi Långstrump, Emil i Lönneberga, Katten Snurran

Något som är vanligt i barnlitteraturen är de kollektiva huvudrollsinnehavarna
Det vill säga flera barn samtidigt. 
Fördelen är att man kan vända sig till flera åldrar.
Ett exempel är femböckerna där varje karaktär enskild är platt, men tillsammans är de komplexa.
En smart, ful tjej med glasögon, en korkad kille, en snygg tjej
Scoobydoo passar också in på det här.(Korkade Shaggy, smarta Welma osv
Barnen från Frostmofjället passar också in
Och Mumintrollen
Fördelen med det här sättet att skriva är att karaktärerna kan prata med varandra. (Barn gillar dialog för att det blir en bättre, mer levande bok.)
Karaktärerna kan bestå av både människor, djur och leksaker.
Lotta på Bråkmakargatan pratar tex med sin "Bamse"


Talande djur är ofta förklädda barn.
Titta till exempel på underbara katten Findus, Nalle Puh, Lilla spöket Laban och Mumintrollet.
Det är ett berättartekniskt grepp för författaren att distansera sig från problemet.
Barnen får hjälp att prata om saker 
Fablernas värld är ett bra exempel på det. Djuren talar om moral i varje avsnitt.

Det finns naturligtvis vuxenlitteratur med djur som pratar, men då är det ofta satir det handlar om.

När man skriver gäller det att tänka på att ju mindre barn desto färre karaktärer. En tvååring har svårt att ta till sig berättelsen om det blir för många karaktärer.

Äventyr eller Fantasy kräver många karaktärer.

Hur gestaltar man en karaktär?

Man får skriva att karaktären var snäll, men blanda det med gestaltning.
Håll inne på lite information (ungdomsbok), säg inte egenskaper rätt ut. Visa istället för påstå.
Läs Anne på Grönkulla(hon liknar för övrigt Pippi i mycket)
Anne är rödhårig, busig mm
I början av boken Anne på Grönkulla beskrivs hon bara, men när hon börjar prata bekräftar hon att hon är sådan.


Några egenskaper som användes förr:
Hög panna=extra intelligent
Det används inte längre

I Ronja Rövardotter blandar Astrid Lindgren beskrivning och gestaltning.

Vi gjorde naturligtvis flera skrivövningar
Och jag misslyckades kapitalt med en. Meningen var att jag skulle ändra perspektiv under textens gång...men jag fastnade så mycket i min karaktär att jag inte ändrade något. Detta var helt omedvetet.
Ha, ha...så jag fick i läxa att göra om texten och göra rätt.

Nästa skrivövning gick bättre.
Min lärare bad oss ta fram en karaktär och använda det magiska numret tre.
Alltså skulle jag hitta en karaktär, placera något på hens huvud och fötter, samt ge henne ett attribut.

Under tiden Ylva pratar växer en bild på en flicka i sjuårsåldern fram och jag ser att hon har en krans på huvudet och att hon är barfota. I handen bär hon en vitbeige nalle.

Efter att vi fikat fortsatte den tre timmar långa lektionen.
Nu pratade vi om dialog.
Har du svårt att skriva dialog i dina manus?
Eller, är du som mig? Jag blandar friskt i mina manus och har aldrig svårt med dialog eftersom jag "hör" texten i mina öron.
Nåväl. Det här lärde Ylva oss:
Man ska tänka på tre mycket viktiga saker:
1: Det är sällan karaktärerna får exakt samma utrymme i dialogen.
2: Dialog ger liv åt scenerna. Läsaren kommer närmare karaktären.
Dialog kan också visa inbördes hierarki.
Mamma-barn
Man-fru
Fröken-barn

Genom dialog kan man visa ålder, humör, socialgrupp.
Dialog visar hur relationerna är och hur de interagerar med varandra.
Man får informera läsaren via dialog, men inte så att det märks.
Tex
"Kusin Lisa fyller 10 år"    DÅLIG
"Imorgon ska vi till Lisa. Slår du in tröjan?"   BRA

Man kan också lägga in reaktioner i dialog
"Imorgon ska ju vi till Lisa"
"Jag vet"
"Slår du in presenten?"
"Om du vill så"
"Vill och vill"
"Vill du eller vill du inte?"

Nästa skrivövning var så här:
Två karaktärer som ej är överens om vad som hände förra gången de träffades.

Det oväntade är intressant tex rosa pumps på en manlig spärrvakt.

Berättarperspektiv:

Det finns två stora byggstenar du använder när du skriver för barn (naturligtvis också när du skriver för vuxna)
De två huvuddelarna är:
HISTORIEN                                                 
Ide´-handling                                                 
Personer                                                         
Miljö(skolan, hemma, sjukhuset)                   

BERÄTTELSEN
Berättarperspektiv
Stil-språk(deckare, kärleksroman, ungdomsbok)
Kronologi (Ordning du berättar, tillbakablickar)

En femåring har inte koll på allt och missuppfattar flera saker.
Måste det finnas en berättare? Lek med tanken
Resan till Kejsaren är en fantasybok av Ylva Karlsson
Hon leker med berättarrösten och har ett direkttilltal i flera böcker och låter som en gammal sagotant.

Visste du att idee´n till Emil kommer från Astrid Lindgrens pappas berättelser? Hennes pappa är karaktären Emil.
Astrid läste in sina böcker och har direkt tilltal i många av sina böcker.
Hon valde att ha den speciella tonen.

Det finns tre olika berättarperspektiv:
TREDJE PERSON (han eller hon)
ANDRA PERSON (du)
FÖRSTA PERSON (jag)

I litteraturen förekommer det sällan texter skrivna i andra person, men det finns.
Nalle Puh är skriven så
Barnen i Bullerbyn berättas av Lisa i du-form
Petter Lidbeck med pseudonymen Hans Koppel har bland annat skrivit en bok som heter Vi i villa.
Läs den så förstår du vad jag menar.


Skrivövningen till nästa torsdag är denna:
Använd två karaktärer du har eller använd två nya.
Skriv en text om hur de möter varandra.
Arbeta med gestaltning
Lägg till en konflikt






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...