5 mars 2013

Barn- och ungdomsböcker genom tiderna-tidningen Skriva-Litterära laborationer

Gårdagen ägnade jag åt manus och novellskrivande. Jag blundade för solen som sken envist utanför och satte mig i min härliga fåtölj.
Vid tre hämtade jag skruttungarna. Razmus följde mig hem utan att protestera och de andra gjorde likadant. Så skönt att slippa argumentera med dem.
Vi åkte till Kungens kurva och mötte Peter och bytte några stolsdynor vi köpte i förrgår. De var helt enkelt för små.
När det var gjort åkte vi till Tumba för att justera Lillemans glasögon som glappade.
På väg tillbaka till bilen passerade vi både Lindex och Kappahl som jag och Zabine smet in på och köpte lite småkrafs. Zabine hittade fjärilar som hon kunde fästa i håret, och jag...hittade ett par coola byxor.
När vi for hemåt såg jag att klockan var halv åtta. Vi hade spenderat hela kvällen med shopping.

Efter en snabb middag lade vi ungarna och satte oss framför dumburken. Eller...jag pluggade/läste boken Barn- och ungdomsböcker genom tiderna
En mycket intressant bok. En orientering över barn- och ungdomslitteraturen förr och nu utgiven 2002.
Det står bland annat om Astrid Lindgren, Sven Nordqvist(Pettsson och Findus mm), Martha Sandwall-Bergström(Kulla-gulla böckerna), Lennart Hellsing (Katten blåser i silverhorn) och många, många fler.
Som blivande barnboksförfattare är det en fantastisk källa att ösa ur. Hon ställer frågor till mig som läsare och svarar i samma stycke. Jag lär mig nya saker. Något jag som du vet älskar.

Igår hittade jag ett extremt glatt meddelande i min inbox:
Jag har fått lov att bli Affiliate till tidningen Skriva.
Det här med att sälja andras annonser har inte tilltalat mig förut. Det fanns liksom inget jag tyckte var så bra att jag skulle förespråka det. Men tidningen Skriva gör jag gärna reklam för. Den är en av de tidningar jag alltid väntar ivrigt på att få.

Idag har jag skrivit på novellen som jag pratade om och skotta hundskiten från hundgården. Tänk dig hur det skulle stinka om jag inte gjorde det. Det göms mycket saker i snön.
Solen sken så starkt att jag var tvungen att kisa.
Men jag gick snällt in när jag var klar och fortsatte med mitt idoga knappande på datorn.
Vi hade ett extra barn vid bordet som blev hemskjutsat vid sju då jag sövde småttingarna medan Peter lekte taxi Grödinge.

När de kom hem igen hade jag sövt ungarna och parkerat mig vid datorn igen. Men nu för att betala räkningar och kolla gradera. Vi behöver nämligen gardiner som är färggranna. Som gör mig glad.
Och det hittade jag. Flera stycken. Jag visar när de kommer.

Jag fick två bra böcker idag: Kim M Kimselius Vikingaträl
Tanken är att jag ska läsa den för barnen om några år. Nu försöker jag köpa alla Kims böcker för att kunna läsa dem senare.
Den andra boken var Litterära laborationer. En fantastisk bok som borde tryckas igen. Den är nämligen slut i bokhandeln och trycks inte längre.
Varför vet jag inte. Låna den på biblioteket och läs. Så många tricks och tips hur man ska skriva och vad man ska tänka på.

Nu närmar sig klockan elva och jag ska lämna nätet igen.
Ha det gott underbara du.
PS: Du prenumererar väl på tidningen SKRIVA? Där har du en tidning man läser från pärm till pärm med maximal behållning och kan göra det flera gånger utan att bli det minsta uttråkad.
Kika längst pup på min blogg så hittar du ett erbjudande som heter duga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...