6 mars 2013

Skrivkramp eller? Tips och råd från mig och tidningen Skriva

I senaste Skriva pratar de om skrivkramp.
Jag har aldrig haft det och kommer förhoppningsvis aldrig att drabbas av något dylikt. Det är snarare tvärtom. Min hjärna bubblar över av alla idee´r jag hittar i min omgivning.
I min speciella anteckningsbok, som egentligen är en anteckningsbok för barn, samlar jag alla idee´r som poppar upp i skallen.
Men om du har skrivkramp och vill ha hjälp finns mina Börjor som jag varje dag snickrar ihop och slänger in på nätet via min blogg.
En e-bok är på g för att sammanställa de drygt 260 olika tipsen.
Åter till tidningen Skrivas reportage:

Varför skriver du? Är första frågan.
Jag skriver för att jag inte kan låta bli. Jag skriver överallt. På servetter, papperslappar, tidningar ja allt du kan tänka dig. Jag har alltid gjort så och tror att det snabbat på hjärnan. När jag sätter mig vid datorn finns orden där.
Varför skriver du?

Vad gör man om skrivkrampen drabbar en?
I tidningen får du flera tips, bland annat de här. Jag har skrivit till egna råd också.
Ta en paus och låt hjärnan vila från allt vad skrivandet är. Läs en bok, lyssna på en cd eller gå en promenad i skogen och lyssna på fåglarna. Njut av att bara vara.

Skriv, bara skriv och låt fingrarna löpa över tangenterna utan att du kolla dramatik, cliffhangers och annat. Strunta i grammatik och rättstavning.

Skaffa goda rådgivare och låt dem titta på din text, komma med förslag, kanske till och med skriva med dig.

Få nya perspektiv. Åk iväg på en resa. Du behöver inte åka så långt. Det räcker med att åka dit du aldrig varit förr för att hjärnan ska spinna loss. Ta med datorn eller anteckningsblocket. Idag finns det ju Ipad som är ett fantastiskt redskap för kreativitet.
Jag använder en app som heter AudioNote till min Ipad och Iphone. Med den kan du både spela in och skriva ned stödord. Nästa vecka ska jag på kurs för att lära mig skriva filmmanus för tv och tänkte använda den för att spela in föredraget. En Ipad håller i ca tio timmar, så det borde fungera. Jag återkommer när jag testat

Skaffa en arbetsbok som du skriver ned drömmar, korta sekvenser med händelser du får in i skallen. Gör inte misstaget att tro att du ska komma ihåg den fantastiska drömmen morgonen efter. Kliv upp ur den varma härliga sängen och skriv ned orden. Alternativt ha alltid boken nära sängen.

Håll ut för skrivlusten kommer tillbaka. Gör något annat kreativt under tiden. Måla, teckna, dreja.

Ha en bestämd arbetsplats för då lär sig hjärnan att det är skrivande som gäller då du sätter dig där. Det rådet fick jag av min fantastiska filmmanuslärare Kurt Öberg.

Bada eller städa. När jag gör det sätts idemaskineriet igång och jag har många gånger fått kliva upp från badbaljan för att skriva ned det jag kommit på. Städning frigör också ord, och musik. Jag sjunger alltid när jag diskar och städar. Egen musik och andras, ibland så kallad nonsenslåtar.

Läs faktaböcker om skrivande. När jag läser böcker om skrivande pulserar det i fingrarna av skrivlust. Därför tror jag det också kan vara en väg ur skrivkrampen. Läs till exempel Kim M Kimselius bok Att skriva med glädje där hon delar med sig av sitt kunnande. Missa inte heller hennes böcker. En annan bok är Tre enkla regler finns inte av Elisabet Norin.

Att skriva med glädje

Tre enkla regler - finns inte - en romanskola

Dag Öhrlunds bok Skriv din bok och sälj den har jag inte hunnit läsa än, men jag har kikat i den och det ser mycket intressant ut. Åter kommer när jag gått igenom boken.

Skriva har tagit upp problemet med skrivkramp på flera sidor i nyaste numret. Även om jag inte får det är det intressant att se hur artikelförfattaren tagit hjälp av författare som löst det.
I tidningen finns också en dubbelsidig Första hjälp för författare. 
Köp och läs.
De skickar även med beskrivning av 14 olika appar till din telefon eller platta.
Och missa för Guds skull inte deras webbshop där du kan köpa gamla nummer och skrivböcker av alla möjliga slag.

I dagsläget finns det bara en tidning som tar upp skrivandet på så effektivt, och det är Skriva. Nu väntar jag på att någon ska ta upp kampen med dem. Jag skulle lätt prenumerera på båda.

Har du fler råd? Kommentera gärna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...