20 september 2014

#Författarkliniken

Hej
Idag har jag haft en heldag med andra skrivande människor. Jag har lyssnat på föredrag om bokutgivning, hört agenter berätta vilka manus de söker just nu och lyssnat på Simona Arnstedt vars Romancekurs jag gått på tidigare. Hon berättade om sin färd till utgivning och påminde oss om vikten att ha den enormt starka viljan att bli författare. Att lägga tiden på manuset istället för Facebook eller annat. Att aldrig, aldrig, aldrig ge upp.
Hon pratade också om vad romance är. Lärde oss att det innehåller två ingredienser - kärlek och lyckligt slut. Likväl att romance inte behöver innehålla erotik.
Läsarna förväntar sig något smart och roligt och eftersom det är historiska manus Simona skriver vill läsarna att det ska stämma med verkligheten det vill säga ha en noggrann research bakom varje ord. Slitsamt, men mycket värt.
"Romance är ganska fritt egentligen. Det finns inget riktigt svar på vad som inte är romance", sa Simona."Gränserna flyttas hela tiden."
Naturligtvis kom snacket om erotik igång. Vem har inte kikat i femtio nyanser av grått? Gillat, eller inte gillat. Alla har åsikter om den boken.
"I romance är det sex på kvinnans villkor", säger Simona. "Du kan aldrig ersätta handlingen med en sexscen. Tro att manuset lyfts av det."
"Så var hittar man exempel på bra sex, sådant som säljer", frågar någon i publiken.
"Skaffa böcker om kvinnlig anatomi till att börja med. Lär dig hur allt fungerar. Läs böcker om manliga och kvinnliga fantasier", säger Simona och ler.
Jag ler också, nöjd med vetskapen att jag hittat flera bra böcker på Tradera och Bokbörsen. De står hemma och väntar på att bli lästa.
"Förlagen har börjat leta efter romancemanus", berättar Simona slutligen. Vilket vi snabbt får belägg för när två agenter äntrar scenen.
Det är Jessica Bager från Salomonsson Agency och Maria Enberg från Grand agency.
De berättar att du visst kan skicka din text direkt till dem. I ditt följebrev vill de att du berättar om du skickar ditt manus till några förlag och att du helst ska jobba med en fristående agent. Om du jobbar med en agent som är kopplad till ett förlag blir det svårare att byta.
Jessica berättar att hon ständigt letar debutanter, rent av föredrar det. Att hon går igång på texten och tittar på författarens marknadsvärde efteråt.
Just nu har de 40 författare var i sina stall, men kan tänka sig att öka antalet. 
"Skicka synopsis till mig", säger både Maria och Jessica. 
"Ska man skriva pitchen till er?" frågar någon.
"Nej, det gör vi", svarar de. "Skicka ett färdigt manus", fortsätter de.
Tjejerna får många frågor och vi får lära oss massor.

Jag träffade två andra agenter när jag gick kursen i bokbranschkunskap och jämför naturligtvis de olika personerna.
"Finns det större sug efter svenska författare nu?", fårar någon i publiken.
"Ja", nickar båda två samtidigt. "Sverige har fått stämpeln att vara ett bra land med produktiva, begåvade författare.
Så frågar någon slutligen den stora frågan. 
"Vad vill ni ha för manus? Vad söker ni mest?"
"Skönlitteratur, inga illustrerade verk, deckare, thriller i stort sett det mesta förutom poesi. "De bästa böckerna är ofta genreöverskridande."
"Trender?" frågar någon med andan i halsen.
"Skräck är stort", säger Jessica och Maria nickar. "Fantasy, humor är jättestort, likaså säljer djurböcker jättebra."
"Kan man skicka in till er efter att man fått nej och omarbetat texten?"
"Absolut", säger båda två och nickar.
Vi pratar länge med tjejerna och frågorna haglar.
"Hur lång väntetid har ni?" ropar någon.
"Oftast cirka två veckor, men nu vid bokmässan tar allt längre tid."
De säger hejdå och går ner från scenen.

Nästa som gick upp var Åsa Larsson. Hon delade med sig av sitt liv som författare och visade på fällor man kan kliva i. Att bli författare är ett hårt jobb och redigeringen är lika tuff för både debutanter och författare som skriver andra eller tredje manuset. Hon var både rolig och allvarlig.En härlig mix av människa som fick mig att le och längta hem till datorn för att skriva.

Det hände mycket på scenen och jag tyckte tiden gick fort.

När jag åkte hem värkte skallen och jag petade i mig värktabletter som nu verkat och gjort mig tillfälligt okej igen.

Barnen har pluggat matte och NO medan jag surfat runt, kollat mejl och strax ska packa inför morgondagens konvent. De andra som var med minglade efter konventet men jag anade att min skalle skulle göra sig påmind och hade valt att åka hemåt.

Ha en trevlig kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...