14 juni 2022

#ÖstergårnMyskje Renovering av stallkammare och stall

Stallkammaren är viktig för en hästmänniska, ja för hästen med förstås. Allt som behövs ska finnas där.
Peter fick min gamla stallkammare för att bygga ut den ynkliga snickarverkstaden som fanns intill.

De gamla fönstren plockade vi ur och renoverade för att använda till Tritills fönster, sedan hittade vi ett par begagnade som vi satte in, som var treglas. Lycka, lycka...


Låset till den begagnade dörren vi köpt krånglade och när jag via google lärde mig hur ett lås fungerar insåg jag att det var fel hopsatt av förre ägaren. Gör om, gör rätt, tänkte jag och gjorde det. Vips hade jag ett låsbart lås som fungerade tipptopp. Att dörren var gammal och lite sliten gör inget tycker jag.


Som alltid hade jag en vision av hur jag ville slutresultatet skulle bli när jag målade om stallet, och den stämde exakt. Det solgula lyste upp stallet och snart ska jag måla alla stänger röda. Det bruna timret som fortfarande syntes målade jag vitt...och ja jag vet att vitt snabbt blir grått, men det blev snyggt...



Peter och jag satte OSB på väggarna som vi sparat efter rivningen av dels snickarverkstaden, dels gamla ponnyboxen som fanns där vi nu byggde en stallkammare. Vindduk i taket och läkt över det.


Raz och Peter satte in dörrkarmen och byggde ny vägg


De isolerade överallt och passade in dörren. 


Vi spände som sagt var vindduk i taket för att inte allt bös, dvs damm från logen ska falla ner i kammaren, vilket sker i resten av stallet, hela tiden. Vi täcker alla pelletssäckar med presenningar annars blir de tokdammiga på noll sekunder.


Nya fönster på g. Razmus hjälpte till för de är mycket tyngre än de gamla.




Jag målade väggarna vita längst bort i stallet där vi har hö, och gula närmast utgången.






Det är ett drygt jobb att slipa fönster och framför allt ta bort allt gammalt kitt. Det är lätt hänt att glaset spricker hur försiktig man än är. Irriterande som attan när det händer.









Ytterdörren i stallkammaren är ordentligt fuktskadad, något jag ska åtgärda i sommar


Zabine hjälpte också till


Lysgul vägg




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...