14 juli 2009

TEMA franskt

När förlovningen kom på tal var det frankrikes underbara stad Paris vi ville till, men resorna var slutsålda (åtminstone de som hade hyfsat pris) och den stora dagen ägde rum i en liten stad i Sverige utanför en lyxrestaurang. Saken var att jag inte ens anade vad han planerat.

Min man hade förtvivlat letat efter ”rätt” ställe en hel dag, medan jag glatt ovetande rusade runt och tittade på alla sevärdheter, men hela tiden undrade vad han höll på med. Emellanåt stod han långa stunder och bara råglodde ut i ingenting. Rastlös som jag är hojtade jag till honom att skynda på, och började gå iväg.
Efter en hel dags promenerande var jag och vår lille son (som förvisso åkte barnvagn hela tiden) dödströtta och ville hem till hotellet.

När vi kommit tillbaka till vårt hotell ber mannen mig att ta en dusch och sedan sätta på mig något snyggt, för han hade en överraskning på gång.
Nyfiket kastade jag mig in i en härligt uppfriskande dusch och kom ut som pånyttfödd. Lilleman fick även han en dusch för att sedan bli finklädd. Några blöjor och extrakläder packades ner.
Efter en omsorgsfull sminkning och lite träning på mina stappliga skor som var jäkligt snygga, men oj så vingliga. Allt för att vara snygg!

Familjen kom till slut iväg, och när vi kom ut vände vi vagnen mot city och travade iväg i snabb takt.
Tyvärr började det regna och det blev till att snabbt kränga på sig de medhavda regnjackorna. Över vagnen satte vi det finurliga regnskyddet som medföljt vid köpet.
Efter några minuters klafsande i regnpölar kom vi fram till stadens lyxrestaurang som låg vid vattnet. Vackert så det gjorde ont! Rätt snart fick vi vårt beställda bord och lillen låg snällt i sin vagn, sovandes lugnt och stilla.
Det serverades en härlig köttbit med potatis till, och efterrätt på det. Samtalet oss emellan flöt på lika lätt som vanligt. Vi pratade om att eventuellt resa tillbaka till Thailand igen, eller att åka till Paris (jag log när han sade det, naturligtvis var det förlovning på G). Kvällen gick rätt fort, och jag ville tillbaka till hotellet för att kika lite på ett tv-program jag sett skulle komma.

När vi lämnade restaurangen verkade mannen ännu mer stressad och jag frågade hur det stod till.
Då ställer han sig plötsligt på knä och tar fram en liten ask, medan han säger ”Anitha, jag älskar dig och vill leva med dig. Du är en underbar kvinna som man alltid har roligt med Vill du förlova dig med mig?”
Paff svarar jag direkt ”JA! Självklart, nu förstår jag varför du varit så konstig hela dagen.” Han tar fram en tjock guldring som han trär på mitt finger och sedan kysser han mig. ”Jag älskar dig massor gumman” säger han lite grötigt, och en tår letar sig ner för hans kinder. Jag torkar tåren och säger ”Jag älskar dig med” sedan vänder jag mig bort och säger ”Nä, nu måste vi hem till hotellet”.

Skrattande berättar mannen att han hela dagen sökt ett perfekt tillfälle för att fria, och när kvällen närmade sig sitt slut till slut började bli panikslagen. ”Du ville ju hela tiden vidare, så jag hade inte en chans att ens börja fundera. Förresten angående Paris…Vi kan väl åka senare?

4 kommentarer:

  1. Jag trodde sådana frierier var ute ur bilden för länge sedan. En rest från ojämlikhetens tidevarv, jag själv tänker stå vid sidan av dansbanan och vänta på att bli uppraggad.

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar!

    Jag blir så glad när jag läser kommentarer som din, det får mig att vilja utvecklas och arbeta ännu mer med mitt skrivande =) Hittar inte riktigt din bok "Livet.." någonstans. Var trycker jag för att hitta den?

    Kul att jag är bland dina favoriter!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Ditt liv är en roman!
    Men det är väl i och för sig allas våra liv. Fantastiska händelser och dagar finns runt oss alla, om vi bara öppnar ögonen och vågar se livet.

    Ang kommentaren på min blogg så avundas jag dig för att du saknar rädslan för att inte räcka till. Hoppas du aldrig behöver uppleva otillräckligheten. Dina andra rädslor räcker, men du är inte ensam om dem.

    SvaraRadera
  4. Åh, har det hänt på riktigt? Underbart, i sådant fall. Uppskattade nyanserna i texten där du fångade både den (o)praktiska, regnvåta verkligheten OCH den storslagna romantiken!//Sofie

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...