26 september 2009

TEMA ett svenskt ord jag sällan använder

Jag använder sällan ordet fred, men just nu cirklar mina funderingar mycket kring just det. Igår var det fullt slagsmål på gården och när jag gick emellan (det var tvåor som slogs) svor de åt mig och var allmänt otrevliga. När vi trodde att allt var över tryckte en utav eleverna upp en annan mot väggen och slog hans huvud. Vi pratar om en åttaåring, vad månde bliva?
Totalt pinnförbud har införts och rektorn skall dit på måndag.
I förrgår fick min son en hockeyklubba inkörd på tvären över munnen.
Jag är så arg!!
Nåväl, dagens får ni här.

Skrik
Bråk
Tårar

Hjärtan som blöder

Slag
Åthutningar
Prat

Sinnen som glöder

Blickar
Trots
Mothugg

De kunde varit bröder

Hur skall vi få fred på jorden om inte ens en skolgård kan vara trygg?

2 kommentarer:

  1. Sant, ibland tänker man tillbaka på sin egen barndom. Hur gick det till då? Trots ett stundtals hårt klimat löste vi alltid konflikterna själva för det mesta. En teori jag har är att vi från väldigt låg ålder lekte själva ute på gården och sällan hade någon vuxen med oss. Vi lärde oss redan från början att lösa problemen. Nu finns alltid vuxna i närheten som hjälper till att lösa problemen fast på vuxnas vis. Barn behöver tänka med sin egen logik. Naturligtvis måste man sätta stopp när det går för långt, det gjordes ju även på min tid. Livet består av hugg och slag lika mycket som av kärlek och ömhet. Enda sättet att veta vad man ska undvika är att utsättas för det. Förstår du vad jag menar?

    SvaraRadera
  2. jag inbillar mig att freden kommer ifrån grunden, i hemmet, där i kärnan behövs det från början inplanteras ett frö om respekt inte maktrespekt för det är inte respekt utan en feltolkning av ett vackert ord, för mig är ordet respekt vänligt och vacker. får jag det hemifrån långt innan jag börjar skolan så sitter det i ryggraden. då skulle jag inte ens komma på tanken att slå någon annan respekt för andras liv känslor blir jag respkterad och uppfostrad i kärlek så finns inte mobbing, mobbing i grunden handlar om att mobbaren inte duger i sig själv blir rädd för andra som har uppfattningen om att duga. du ska jag skulle kunna skriva tusen ord om just detta men har just vaknat och är på jobbet så vi tar det en annan tid eller så får du kopa min bok sen där har jag en del förklaringar för just ordet mobbing

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...