13 december 2009

TEMA bära ljus

När vi sitter inne i den trånga lokalen för att invänta äldsta sonens luciafirande får jag plötsligt en fråga som maler runt inne i huvudet, och jag börjar diskutera den med min närmsta granne som blir lika fascinerad som mig.
Vad hade barn på sig på vår tid vid luciafirandet?
Vi mindes lucialinnen och stjärngosselinnen, men...fanns det tomtedräkter och pepparkaksdräkter?
Helt säkert fick något barn en hemsydd dräkt som han eller hon sedan stolt bar, men resten av barnen vad hade de?

Jag minns också att vi inte fick bära levande ljus pga risken att bränna sig och faran att sätta eld på varandra. Istället bar vi små ljus som drevs av batterier där en fusklapp med texterna man inte var riktigt säker på mallades efter rundeln som sedan täcktes av en glitterremsa.

Sonens luciatåg blev väldigt fint och stämningsfullt och små söta tomteflickor blandades med tomtepojkar och pepparkakor som turades om att sjunga.
I håret på lucian fladdrade levande ljus och den 8-åriga bärarinnan som hade långt, ljust, lockigt hår gick med försiktiga steg ut från lokalen efter att ha spridit glädje bland oss alla.

4 kommentarer:

  1. mmmm visste e det fint med de små barnen och lucia.

    SvaraRadera
  2. Gulligt. Vi hade inte levande ljus, varken som tomte eller lucia när jag var barn.

    SvaraRadera
  3. Det finns stunder då man önskar att ens barn fortfarande vore små.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...