20 mars 2010

TEMA Flit

Med ett brak for tavlan i golvet, och människorna kastade sig handlöst bakåt. Den stora fläkten i taket som var tänkt att lufta den dyrbara tavlan skakade till och stannade.


Det var dödstyst i galleriet för några sekunder, och Mattias som var den skyldige smet iväg genom folksamlingen. ”Jag ville ju bara känna efter hur ytan kändes.” mumlade han för sig själv och höll för öronen när larmet tjöt. Eftersom Mattias varit själv på galleriet kunde ingen tala om för den ursinnige mannen som ägde stället vem som var den skyldige. ”Hur såg han ut? Men snälla rara ni, är det så förbannat svårt att beskriva en persons utseende? Ni är väl inte blinda?” Den något korpulenta mannen drog sig i de få hårtestar som fanns kvar. ”Hur skall jag förklara det här för Mr Hoover? Oj, oj, oj vilken katastrof!” Ögonen glänste av tillbakahållna tårar.

Den ålderstigna tavlan lyftes försiktigt upp och sattes tillbaka på sin krok, och församlingen som stod runtom drog andan av förskräckelse. En bit av målningen hade rivits upp och ramen som alldeles nyss blivit renoverad för dyra pengar hade gått i två bitar. Små guldflagor låg på golvet där den fallit och i golvet syntes en liten grop som antagligen skapats när hörnet damp i backen.

Mattias smög ut genom bakdörren och drog en djup suck av lättnad när han såg att ingen förföljde honom. Skamset tittade han bakåt och såg folksamlingen. ”Jag gjorde det inte med flit. Tavlan måste ha suttit dåligt fast på sin krok.” Mattias pratade lågt med sig själv medan han gick mot busshållplatsen. ”Undrar vad det kostar att laga den?”

Busschauffören nickade mot honom och tittade på kortet han visade fram. ”Välkommen!” sade den mörkhyade mannen och log. Vilken uppståndelse det verkar vara där borta. Har du någon aning vad det beror på?” Mattias ruskade på huvudet. ”Ingen aning, jag kommer från motsatta hållet.” Ansiktet fylldes av rödfärg när lögnen kom över hans läppar, och blicken flackade.” Mattias flydde längst bak i bussen där han vände sig om för att studera galleriets gård som var fylld av bilar. ”Herregud, vad har jag gjort? Skall jag berätta att det var jag?” En kvinna som satt på sätet framför hyssjade honom. ”Kan du vara tyst, jag läser faktiskt en bok.”

Bussen startade och dörrarna slogs igen.

När de kommit några kvarter bort intalade sig Mattias att galleriet säkert hade en försäkring som skulle täcka kostnaden, och beslöt sig för att vara tyst.

4 kommentarer:

  1. mmm, pinsamt värre och man känner verkligen med honom stackaren. Samtidigt önskar man att han skulle våga erkänna. Bra berättelse.

    SvaraRadera
  2. Jag får ångest av att läsa detta. Jag är själv nyfiken och klumpig och tänker ofta att något sånt ska hända mig. Men att berättelsen lyckas väcka en ångestkänsla är ett bra betyg, det betyder att den berör

    En sak bara som jag har lite svårt med är att, Mattias är ensam på galleriet men han flyr ändå in i en folksamling? Kan vara jag som missuppfattar men jag tycker just det stycket är lite rörigt

    SvaraRadera
  3. Håller med garaget, jag funderade också över hur han kunde vara ensam när så många vart upprörda.
    Annars en i mitt tycke trgikomisk berättelse, bra bildpråk. Jag ser Mattias springa i väg lite oskyldigt

    SvaraRadera
  4. Hoppas han har mod att erkänna!
    Bra beskrivning!!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...