22 juni 2010

TEMA Något avigt + semester

Ella lade tungspetsen mot baksidan av framtänderna och såg fundersam ut. Diademet som vanligtvis sattes över ett välborstat hår hade idag dragits över det nymornade lite fluriga håret som lockade sig i nacken. Ansiktet var lätt solbränt och hade flagnat på näsan. I knäet på farmodern låg en påbörjad stickning som Ella studerade intensivt. Till slut lutade hon sig fram till sin farmor och sade. ”Det var inte så avigt att komma hit på semester ändå. Jag trodde att jag skulle förgås av tråkighet, men det är rätt skönt att slippa alla måsten.” Hon drog upp klänningen så att trosorna skymtade. ”Visst saknar jag kompisarna därhemma, men vi sms:ar ju till varandra.” Ella drog med handen över det lockiga håret och skrattade lågt. ”Tänk om de kunde se mig nu? Osminkad och utan minsta tillstymmelse till spray i håret.”


Farmodern studerade sitt barnbarn en liten stund innan hon talade. ”Du är väldigt lik din mamma, men det vet du säkert redan om? Jag önskar att hon också kunde ta lite semester någon gång. Nuförtiden är det så stora krav på människorna som jobbar. De skall vara tillgångliga jämt. Det känns skönt att slippa alla krav.

Ella plockade upp mobilen och slog ett nummer. ”Hej! Vad gör du?” Hon snurrade in fingret i en hårlock. ”Kan du inte komma hit?” Ella sköt upp glasögonen på huvudet och lät smått irriterad. ”Vadå kan inte? Jag tror faktiskt att du bara inbillar dig att du är oumbärlig. Det finns väl andra som kan göra det där?” Tonfallet blev mjukare och hon lade huvudet på sned. ”Snälla?” Ella tittade på sin farmors händer och trollbands av den eviga cirkeln av stickornas lek. ”Lovar du? Imorgon?” Rösten lät glad och förväntansfull. ”Jag älskar dig mamma.” Ansiktet öppnades upp av ett leende som nådde ögonen och hon nickade till farmodern och viskade. ”Hon kommer.” Ella vände sig mot luren igen. ”Då syns vi imorgon. Kram.”

När Ella lagt ihop mobilen hoppade hon upp från stolen och sprang in till sitt rum för att hämta ett par byxor. ”Jag går ut och plockar lite jordgubbar, så kan vi göra en tårta tills imorgon.”

5 kommentarer:

  1. Fin liten sommarberättelse. "...nymornade lite fluriga håret"? Kul ord "fluriga" :-D. Har jag aldrig hört förut.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att flurig är ett ord från Hälsingland, men är faktiskt inte helt säker.

    SvaraRadera
  3. Verkligen somrigt! Trevligt berättat.
    Ella låter väldigt vuxen i språket vilket förvirrade mig lite.

    SvaraRadera
  4. gillar texten så somrigt, och jordgubbar mmmm tror det är det bästa som finns

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...