18 juni 2010

TEMA Utsträckt tid

När man blir så här vansinnigt sjuk som jag just nu är flyger tankar om obotliga sjukdomar genom skallen. Att titta i en läkarbok gör att man får stora hispan, och rädslan jag gör allt för att hålla ifrån mig kopplar ett hårt grepp runt min kropp, och hotar att översvämma min stackars gungande hjärna.


På nätterna när alla sover ber jag ödet om och om igen att få utsträckt tid. Livet kan väl ändå inte sluta så här? Nu? Jag har ju så mycket jag vill göra. Till slut övermannar John Blund mig och tvingar in mig i djup drömlös sömn.

Min karl sätter namn på fasan en sen kväll när jag som vanligt ligger i soffan utan en chans att komma upp. ”Det kanske är cancer?” säger Peter med ledsen röst innan han går de få stegen in till vårt sovrum. Jag minns min mormor som dog med kroppen fylld av cancersvulster. Är det min tur nu? Många är de i vår släkt som slagit följe med herr Cancer och hand i hand med honom krypit ned i sin grav.

Positivt lagd som jag är vägrar jag ta ordet i min mun utan ser det hela som en prövning. Tanken att fästingsprutan orsakat det hela låter i mina öron mer troligt eftersom allt startade några dagar efter den olycksaliga dagen. Det här är något som går över! Punkt slut!

Varje morgon börjar med att jag försiktigt öppnar mina ögon, och försiktigt, försiktigt drar mig upp till sittande för att kolla dagsformen. Har jag en bra dag tar jag mig upp och kan kväljande ta mig till köket för att utfodra mina småttingar för att sedan tvinga i mig lite mat.

En dålig dag gungar hela världen oavbrutet, och illamåendet orsakar både ett och flera besök på toaletten. Barnen får klara sin frukost själva, och jag dirigerar mina småttingar från soffan med låg röst.

En månad med sjukdom i familjen har satt sina spår både på ekonomin och stämningen, men jag tror och hoppas att den snart ger med sig och jag får tillbaka mitt liv.

9 kommentarer:

  1. Av kommentaren på Skrivpuff uppfattar jag detta som en reflektion av verkligheten. Stora "Krya på dig"-kramar från mig.

    Jag hoppas innerligt att det bara är den där förbenade sprutan.

    SvaraRadera
  2. Så obalansen har aldrig gått över? Hoppas verkligen att du kan få en riktig diagnos. Tänker på dig.

    SvaraRadera
  3. Ja, hoppas det kryar på sig snart...:-)!

    SvaraRadera
  4. Jag tror att det är sprutan och förbannar mig själv om och om igen för att jag inte kollade ännu nogrannare vad den kunde ge för biverkningar. Men, men...nu är jag råfökyld och hoppas att jag när den ebbat ut blir helt frisk.
    Tack för allt stöd.

    SvaraRadera
  5. ojdå så du är sjuk hoppas det blir bättre krya på dig

    SvaraRadera
  6. Oj. Textkommentaren först: Välskrivet, men första stycket blir bättre om du delar upp andra meningen i två, tre meningar. Tredje stycket är otroligt bra.

    Personlig kommentar: Alltså dessa sprutor som ska vara så bra. Är själv djupt skeptisk efter andras trista erfarenheter.
    D-vitamin är otroligt bra för att hjälpa kroppen på rätt köl, men inte den mesiga rekommenderade dosen. Ta det tredubbla, det är en väldigt bra boost.
    Kan också löna sig att låta bli kolhydrater, i min familj har det rent allmänt gett enormt med ny energi och bättre hälsa.
    Hoppas du kryar på dig snart. Kram.

    SvaraRadera
  7. Otroligt otur, som du har haft!
    Men hoppas verkligen att det går över och det snart.
    Jag kommer nog att vara skeptisk mot allt vad sprutor heter när det är så många som fått bittra erfarenheter. Usch!

    Om texten du skrivit, har jag bara positivt att säga. Jag förstår att du skrev den med frustration och inlevelse. Det märks att det du skrivit är innerligt. En bra text!

    SvaraRadera
  8. Ja precis stor inlevelse i texten ärlig..:)
    krya på dig

    SvaraRadera
  9. Bara du inte har gått o dragit på dig borrelia bara...? Om det lutar åt vaccinet så borde väl läkaren kunna spotta ur sig nåt om saken tycker man? Cancer låter det inte som. Men om du mår så tjuvens så måste du väl ändå söka upp nån?
    Hoppas att det gått över innan du läser detta, eller behöver ge dig in i vårdkarusellen me't.
    Läkarboken kan ibland elda på oron ganska fint, men det vet du ju redan, så. Läkarna själva är som sagt inte alltid helt ofarliga dom heller, så man kan ju komplettera sas..;)
    Hur som helst så tycker jag att eländet, och "hypokondrin", var väldigt bra skildrat!
    Tack for din komm på "havstruten"! *spinner*

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...