15 juli 2010

Kapitel 17 i boken Ja älsker däj ja

Anitha ringde till ägarinnan av lägenheten för att kolla om de kunde flytta in tidigare, och det fick de.


Så lördagen den 28 april 1984 fick hon ÄNTLIGEN ett eget boende. Nåja, eget och eget. En sambo hade hon ju också huxflux fått. Ola och Anitha gick runt som katten kring het gröt dagarna innan, ingen sade något eller gjorde något. Bara väntade på att den andra skulle ta steget.

Eivor blir lite ledsen när Anitha flyttar, och när Anitha betalar sista månadshyran på femhundra kronor får hon tillbaka dem. Eivors hjärta av guld lurade än en gång bakom den där bestämda fasaden. Det hade hon visat flera gånger om. Anitha blir rörd av hennes omtanke och kramar om henne. ”Tack för att jag fick bo här. Du har verkligen ett hjärta av guld. Jag tror inte att jag träffat någon så godhjärtad människa."
"Det var bara roligt att kunna hjälpa dig.” Hon tittar upp när en bil dyker upp på vägen. ”Här kommer Ola. Hoppas att ni får det bra tillsammans och att flytten går bra. Vi ses på jobbet.” Bilen stannar på garageinfarten och Ola hoppar ur med ett stort leende. ”Tjenare tjejer, har ni packat allt nu? Morsan har fått nippran därhemma och fladdrar runt, runt i lägenheten. Hon är orolig nu när lillen skall flytta hemifrån.” Han kramar om Anitha och Eivor sedan lyfter han snabbt in väskorna som står på yttertrappan. ”Du, vi måste dra. Vi skall ju hämta min packning också.”

Ola startar bilen och börjar backa ned på vägen. ”Vi syns!” skriker han och vevar upp rutan. Ola tittar en lång stund på Anitha innan han trampar gasen i botten och kör iväg med en rivstart. ”Vilket underbart väder vi har. Nästan sommarvärme.” Ola lägger sin hand jämte Anithas och lägger lillfingret över hennes lillfinger. Vågor av värme sveper genom Anitha och hjärna går totalt i spinn av alla tankar som genomkorsar den. TILT! TILT! Vad i hela friden händer? Hjälp! Eller?

Några timmar senare fick de äntligen gå in i ”sin” lägenhet.

De lade in alla saker i det lilla köket, och gick ner till Edsbergs pyttelilla centrum för att käka glass. Centrumet innehöll ett litet gym, en kiosk, och en kvartersbutik som innehöll lite smått och gott som ibland kunde behövas akut.

De for flera vändor fram och tillbaka till Olas hus för att hämta säng, köksgrejor och kläder. Det blev fullt av saker när de var klara.

Allt packades upp, och efter en dags slit såg det faktiskt helt okey ut. Anitha sov i sovrummet i jättesängen, och Ola sov i vardagsrummet där de fixat till en vrå.

Två trötta människor rasade i säng efter att ha käkat kvällsmat. Hon tänkte ge honom en godnattkram, men vågade inte. Tänk om han visste vad han gör med mitt hjärta?



Första morgonen i den nya lägenheten startade hon med att ge Ola frukost på sängen. ”God morgon! Är du hungrig? Jag visste inte riktigt vad du vill ha och gjorde lite mackor och fil. Är det okej?” Hon ställde ned brickan på sängbordet. Ola gnuggade sig i ögonen och log. ”Oj! Tack! Vilken lyx. Det är helt okej. Jag brukar förvisso dricka kaffe på morgonen, men det kan jag ta senare. Vad gullig du är.” Han drar henne till sig och håller om henne en lång stund under tystnad. Till slut drar hon sig från honom och rätar på ryggen.

De äter medan de pratar om allt möjligt och Ola tittar fundersamt på Anitha. ”Du, kan inte du massera mig? Jag har så jäkla ont i ryggen.” Han lägger sig på magen och drar ned täcket till kalsongkanten.
Anitha hämtar lotion och sätter sig på sängkanten. Var har du ont?” Ola pekar och den muskulösa ryggen bildar en limpa på ena sidan. Hon drog med långa smekande rörelser över stället och njöt av att ha den solbrända huden mot sina händer. Håret lockade sig i nacken på honom, och hon kunde se att håret på hans armar reste sig av hennes beröring. ”Sådär! Nu måste jag åka till jobbet.” Med fingertopparna drog hon snabbt över hans nacke och reste sig sedan upp. Tänk om han visste vad jag tänker på? Konstigt egentligen att jag känner så här. Jag är ju nästan oskuld .

Fåglarnas kvittrande gjorde cykelturen extra mysig och morgonsolen värmer på ryggen. Leende såg hon Olas ansikte framför sig och en varm känsla av välbehag rullar ihop sig i magen.

Personalen på Metro kommenterar Anithas lyckliga min och frågar flera gånger om hon är kär. ”Kanske, jag vet faktiskt inte.” Hon tänker på Ola hela dagen, och blir lite disträ mot kunderna.

När kassan räknas på kvällen fattas det återköpskvitton och lite pengar. Noggrant gick Caroline och Anitha igenom remsan från dagens inköp och hittar efter ett tag felet. ”Hm, du har verkat lite snurrig idag. Är det på grund av flytten…eller?” Hon rullade in kassaremsan meter för meter. ”Är det på grund av Ola? Har det hänt någonting?” Anitha log underfundigt och skakade på huvudet. ”Nej, inget har hänt…ännu, men…” Hon silade några mynt genom fingrarna. ”Jag tror att han gillar mig.” Caroline tog Anithas hand i sin. ”Dumsnut, klart han gillar dig. Varför skulle han inte det? Du är söt, smart och skitgo.” Hon kramar om Anitha och håller henne en bit ifrån sig. ”Ta det bara lugnt så skall du se att det ordnar sig. Stick hem nu, och ha en trevlig kväll.”

Med snabba rörelser cyklar Anitha vinglande hemåt med två kassar på styret.

Hon packar snabbt upp det hon köpt och bakar gifflar, bullar och matbröd plus två sockerkakor som frystes in. Så härligt att ha en egen frys! Nu är det dags för käk. Undrar vad han äter? Korv äter väl alla? Hon plockar ut en tjock falukorvsring som skärs i skivor för att sedan strimlas. Efter stekning förpassas de till ännu en kastrull och blandas med grönsaker och stroganoffmix.

Vid sex kommer Ola och under njutningsfulla ljud äter han maten hon serverar. ”Gott!”

Plötsligt ringer det på dörren och hela Olas kompisgäng med Måns i spetsen kommer in. ”Tjenare bruden. Hur mår du? Hur känns det att vara sambo igen då?” Måns dunkade Ola i ryggen. Igen? Vadå igen? Han har alltså bott med en tjej förut? Katarina eller? Anitha mindes svagt sekvenser av deras samtal en natt då de pratat om ex de haft. Ola pratade då om en Katta som han varit kär i, men att hon dumpat honom. Hm, det kanske där skon klämmer. Han älskar Katta fortfarande.

”Vi sätter oss i vardagsrummet istället.” Ola reste sig från stolen och lade handen på Anithas. ”Tack för maten. Den var jättegod. Häng på du med. Vi skall spela kort.”

Hon nickar och plockar sakta undan från bordet ”Jag kommer, skall bara diska undan först.” Ola gick ut i rummet och snart hörs glada lite druckna röster som med stigande entusiasm bjuder över varandra. ”Vill du ha mer?” Olas röst låter glad och hon ler för sig själv när hon går in till dem. En stor mörk whiskyflaska står på bordet, och hon ser på Olas blick att han druckit en hel del. En stor hög med sedlar ligger mitt på bordet.

Spriten lossar tungbanden på Ola, och han pratar om sitt ex Katta och låter lite bitter. Det har hänt något där. Anitha spetsar öronen i hopp om att få höra mer, men Ola tystnar när han ser hennes intresse. Äh, vi pratar inte mer om henne. Det är glömt nu. Måns himlar med ögonen och ser road ut. ”Jaha du. Det tror jag inte ett dugg på.”

Vid tolv på natten åker Måns och de andra iväg, och Ola kommer in med en flaska sololja i handen till Anitha. ”Snälla, du kan väl smörja in min rygg. Jag har börjat flagna där, och når inte själv.” Han pekar på ena axeln som mycket riktigt flagnar. Vit hud skymtar under flagan och hon får god lust att dra loss biten, men låter bli. Istället sätter hon sig gränsle över hans fasta rumpa och njuter av anblicken av den muskulösa ryggen. Handen darrar lite när hon sakta smörjer in ryggen med den doftande sololjan. ”Smörjer du in framsidan också?” Olas röst är sexigt hes och Anitha myser när han vänder sig om. Vilken härlig kille. Hej och hå vad gör jag nu?

Ola drar ned kalsongen en bit och hon både känner och ser att han hårdnat. Anitha sätter sig över låren, men dras upp av Ola så att hon sitter över hans heliga. Det pirrar i underlivet på henne, och Anitha känner att trosan blir våt. Hjälp! Strömmar av het lava verkar rinna över hennes lår och hjärtat har alldeles tappat takten. Ola andas häftigare och har svårt att prata. ”Herregud vad gör du med mig?” Han smeker hennes kropp och lägger handen utanpå trosan. ”Jag måste få dig, måste…” Ola drar av sig kalsongerna och hon ser att hans organ står i salut. Fylld av både hetta och osäkerhet drar hon av sig trosorna med Olas hand till hjälp. Han snurrar runt Anitha så att hon hamnar under honom, och för in sin heliga i henne. Men snoppen viker sig gång på gång tills han irriterat reser sig upp och fräser. ”Faan, det här var inte meningen. Inte alls bra. Jag går till mitt sovrum så glömmer vi det här. Förlåt jag har druckit. Jag skyller på det.”

Anitha blir arg och besviken, men försöker dölja det genom att klämkäckt spotta ur sig att hon tar det från den komiska sidan. Hon letar febrilt efter trosorna och vill helst av allt bara försvinna. Vadå komisk? Egentligen vill jag bara gråta. Det verkar som om jag bara duger ibland. Är killarna såhär i den här stan? Finns det ingen ärlighet?
 ”Tack för massagen och god natt. Vi syns imorgon.” Efter en snabb puss på kinden går Ola till sitt sovrum och lämnar henne med en massa tankar snurrandes i huvudet. Som i en centrifug på högsta fart far orden runt och bilder på det som hänt passerade i hjärnan. Tårarna letar sig fram och rinner i en tunn rännil över kinderna. Snyftande trycker hon sig mot kudden för att inte höras och känner det som om hjärtat slits ur kroppen. Jag skall sluta gå ut. Jag vill inte träffa en massa idioter som blåser mig. Vill inte engagera mig i någon kille mer. Det blir bara skit av alltihop! Faan! Varför gör han så här? Hur skall jag kunna bo med Ola om han beter sig så här konstigt och elakt?

Anitha tog sig för mellangärdet och smärtan som etablerade sig genom magen strålade ut i sidorna. Attans inte det också…magkatarr uppå allt annat. Jag måste ta en Novalucol innan det blir värre. Hon gick hopkrupen in på toaletten och tryckte loss två tabletter som snabbt lindrade anfallet. Fortfarande tårögd kröp Anitha ned i sängen och slog på sig själv. Jävla Ola, jävla, jävla Ola!

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...